Culture, social and identity in the Toch
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.20183739Keywords:
Cellphone, Cultural Consumption, Identity, Culture, AppropriationAbstract
This research analyzes the cultural and social appropriation that the TAH give to the cellphone through the use of it. The methodology used, linked to the ethnography, is qualitative, with interviews and observation of the interaction between the person and the cellphone. The cultural consumption is therefore a social, identitary and a cultural process in which they create their own, individual, but also a collective culture, in order to make a virtual community that takes place in the construction of their reality through the cellphone.
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Entrevistas
Sofía (2018) [comunicación personal] 23 de octubre de 2018.
Valeria (2018) [comunicación personal] 29 de octubre de 2018.
Gabriela (2018) [comunicación personal] 1 de noviembre de 2018.
Notas
Sofía, Valeria y Gabriela son nombres que cubren la identidad de las informantes, tanto por un requerimiento de ellas como por una postura ética de protección al informante.
El celular de tecla son los que presentan botones analógicos, en cambio en toch son los celulares inteligentes que poseen pantalla táctil.
Castells y otros autores señalan: “aunque la tecnología aumenta la autonomía de los jóvenes como seres independientes y comunicativos, no suele llevar al debilitamiento de la relación de dependencia entre los jóvenes y las instituciones sociales tradicionales, en especial la familia, en la forma de apoyo financiero y/o la vigilancia paterna” (2007: 264).
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