Masculine Power, Women’s Rights and Feminine Image in Advertising
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.201327135Keywords:
Domination, Gender Equality, Women's Rights, AdvertisingAbstract
Masculine power is internalized in people’s mind since the societies have begun to be formed. But human rights have not responded to the demands of equity of the feminine, due to it has been necessary to create specific human rights for women. However, the social reality is far away from follow these rules. One way to show this situation is trough advertising. It shows stereotyped images of women, representing existing violations of these rights in the society. This article reflects on the social shaping of power that has historically ignored the rights of women.
References
AMÉRICA LATINA GENERa (2013). “Derechos humanos. DDHH de las mujeres”, en: http://www.americalatinagenera.org/es/documentos/tematicas/tema_derechos_humanos.pdf (14/05/13).
ANZOLA, Patricia; CADAVID, amparo (1987). “Publicidad y Mujer: más allá de una imagen”, en Instituto Para américa Latina, Publicidad: la otra cultura. Lima. IPaL. Páginas 105-116.
BOURDIEU, Pierre (1998). “La dominación masculina” en Pierre Bourdieu, alfonso Hernández y Rafael Montesinos, La masculinidad. aspectos sociales y culturales. Quito. aBYa-YaLa. Páginas 9- 107.
BURGGRAF, Jutta (2010). “varón y mujer: ¿naturaleza o cultura?”, en: http://www.laici.va/content/dam/laici/documenti/donna/filosofia/espanol/varo_n-mujer-naturaleza-o-cultura.pdf (14/06/13).
COOK, Rebecca J. (1997). Derechos humanos de la mujer. Perspectivas nacionales e internacionales. Bogotá. PROFaMILIa.
DE ANDRÉS DEL CaMPO, Susana (2010). “Tercer tiempo de la publicidad. De las funciones a los fines de un metafenómeno" en Susana de Andrés del Campo, Otros fines de la publicidad. Zamora. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. Páginas 47-74.
EGUIZABAL Raúl (2007). “De la publicidad como actividad de producción simbólica” en MARTíN y ALVARADO, Nuevas tendencias en la publicidad del siglo XXI. Sevilla. La Reserva.
ENGELS, Federico (1980). El origen de la Familia, de la Propiedad Privada y del Estado. Rosario. Ediciones Norte.
FOUCAULT, Michel (1979). Microfísica del poder. Madrid. Las Ediciones de La Piqueta.
GRAMSCI, antonio (2011). “La formación de los intelectuales”. <http://abogadonotariopr.com/images/SP/la_formacion.pdf>. (13/05/13).
GRAÑA, François (2011). “Raíces de la violencia basada en el género. Los orígenes de la dominación masculina: apuntes para una búsqueda”, en Iv Coloquio Internacional de Estudios sobre varones y Masculinidades. Páginas 97-109. <http://www.acobol.org.bo/acobol/images/coloquio_internacional.pdf#page=97>. (12/05/13).
GRILLENZONI, Elena (2009). “El discurso de los derechos humanos, ¿protege los derechos humanos de la mujer?”. <http://debate.iteso.mx/N%C3%9 aMERO%2023/Elena/Elena%20Grillenzoni.pdf>. (02/04/13).
LEÓN, José Luis (2008). “La actitud mítica en la configuración cultural desde la publicidad”, en Juan Rey, Publicidad y Sociedad. Un viaje de ida y vuelta. Salamanca. Comunicación Social ediciones y publicaciones. Páginas 20-45.
LÓPEZ PINO, Israel (2006). “Reflexiones sobre el poder”. <http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/cuba/if/marx/documentos/22/Reflexiones%20sobre%20el%20poder.pdf>. (29/04/13).
MALDONADO, María Cristina (2003). “a propósito de la Dominación masculina de Pierre Bourdieu”. <http://www.redalyc.org/pdf/996/99617936012.pdf>. (12/05/13).
NINO, Carlos Santiago (1989). Ética y derechos humanos. Un ensayo de fundamentación. Buenos aires. Editorial astrea.
OLLER SaLa, María Dolores (2011). “El origen del poder y la democracia como límite”, en Crítica, Mensajero Editorial Jesuita, año 61, Número 971, Bilbao.
ONU (2013). “Temas Mundiales. Mujer. Historia”. <http://www.un.org/es/globalissues/women/historia.shtml>. (15/06/13).
PÉREZ TREMPS, Pablo (1997). “Derecho Constitucional. Constitución y Derechos de la Mujer”. . (13/06/13).
PNUD (2010). “Derechos humanos”. <http://www.americalatinagenera.org/es/documentos/tematicas/tema_derechos_humanos.pdf>. (03/04/13).
PROGRAMA DE PROMOCIÓN Y DEFENSa DE LOS DERECHOS HUMaNOS (2001). Conociendo y reflexionando sobre los Derechos Humanos de las Mujeres. La Paz. Eureka.
SANTISO SANZ, Raquel (2003). “Las mujeres en la publicidad: análisis, legislación y aportaciones para un cambio”.<http://www.unizar.es/centros/eues/html/archivos/temporales/13_aIS/aIS_13%2803%29.pdf>.(05/04/13).
STAFF WILSON, Mariblanca (1998). “Mujer y Derechos Humanos”. . (03/04/13).
UNICEF (2004). “Convención sobre la Discriminación contra la Mujer”. <http://www.unicef.org/bolivia/spanish/legislation_2004.htm>. (03/04/13).
VELASQUEZ DE LEÓN, Isabel Francis (2006). “Tratamiento de la imagen femenina en los anuncios televisivos venezolanos”.
.(15/05/13).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.