Educational uses of social networks, beyond the exchange of information: Practices of teachers and students for the construction of virtual learning environments at the Bolivian Catholic University of Cochabamba
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.20183741Keywords:
Adoption, Educational Uses, Virtual Social NetworksAbstract
This article describes relevant aspects of the qualitative research process, on the adoption and educational uses of social networks by teachers and university students, for the construction of virtual learning environments. In this sense, it exposes findings of the analysis, such as the generativity of learning and knowledge in networks, the implicit and explicit educational use in its uses, from the construction of meta-cognitive processes; and the regime of practices and attitudes that enable the building of virtual learning environments (VLE). The study starts from the assumption that social networks are currently required by actors in socialization processes and in their educational training. This situation is observable in the population of students and teachers of the Bolivian Catholic University of Cochabamba, specifically in the Communication career.
References
ADELL Segura Jordi y CASTAÑEDA Quin- tero Linda. (2010). “Los entornos personales de aprendizaje: una nueva manera de entender el aprendizaje”. Universitat J. I. Murcia. En: https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/17247/1/Adell&Casta%-C3%B1eda_2010.pdf (8/12/17).
AGETIC (2016) Libro Bolivia digital. La Paz. En: https://agetic.gob.bo/pdf/boli-via_digital.pdf
CASSANY Daniel (2012) En Línea: escribir y leer en la red. Ed. Anagrama. Argentina.
CAICEDO TAMAYO, Adriana María, ROJAS OSPINA T. (2014) Diseño de tareas apo- yadas en TIC para promover aprendizaje autorregulado. Pensamiento Psicológico, vol. 15, núm. 2, julio-diciembre, 2017, pp. 15-28. Pontificia Universidad Javeriana. Cali, Colombia. En: https://www.redalyc.org/pdf/801/80152474002.pdf
COLL César (2016) (en prensa). “Enseñar y aprender en el siglo XXI: el sentido de los aprendizajes escolares”. En R. A. Marchesi, J. C. Tedesco & C. Coll (coord.), Reformas educativas y calidad de la edu- cación. Madrid: OEI Santillana. En: http://www.ub.edu/grintie (8/12/17).
FINKEL Morgenstern, Lucila y GORDO LÓPEZ, Ángel Juan y GUARINO, Arianna (2014) La investigación en las redes sociales: una propuesta metodológica. In Crisis y cambio: propuestas desde la Sociología. Actas del XI Congreso Español de Sociología. Universidad Complutense de Madrid, Madrid. En: https://eprints.ucm.es/42324/1/angel%20gordo%20%20La%20investigaci%C3%B3n%20en%20redes%20sociales_una%20propuesta%20metodol%C3%B3gica%20Finkel%20Gordo%20Guarino%2020141.pdf
HARVEY Pierre-Léonard (2017) Diseño comunáutico aplicado a los sistemas sociales digitales: Fundamentos comunicacionales, teóricos y metodológicos. 1ra. Ed. Editorial Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá Colombia.
LÓPEZ Ponce Marcela y ARCILA Calderón Carlos (2016) “Adopción y uso de medios sociales por jóvenes de la Costa Caribe de Colombia”. Universidad de la Costa Universidad de Salamanca (Es- paña). En: http://dx.doi.org/10.14482/in-des.24.2.8906 (10/12/17).
PINEDA Ballesteros, Eliécer; MENESES Cabrera, Tania; TÉLLEZ Acuña, Freddy Reynaldo (2013) Análisis de redes sociales y comunidades virtuales de aprendizaje. Antecedentes y perspectivas Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 38, febrero-mayo, Fundación Universitaria Católica del Norte Medellín, Colombia. En: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194225730004 (11/11/17).
QUIROZ Gutiérrez Eliana (2016) Bolivia digital: 15 miradas acerca de Internet y sociedad en Bolivia. Vicepresidencia del Estado Plurinacional. La Paz.
ROJAS Espinosa María de Jesús. (2007) “Usos y apropiaciones de las tecnologías de la información y comunicación en la formación del comunicador social, caso: Universidad Veracruzana. Biblioteca virtual de Derecho, Economía y Ciencias Sociales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Punto Cero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.