Discursive forms and social uses of “environmental risk” information for stakeholders in the educational community in the area of K’ara K’ara – Cochabamba.

Authors

  • Yvonne Rojas Cáceres Universidad Católica Boliviana

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.20173559

Keywords:

Environmental Risk, Development, Discursive, Application Forms of Information

Abstract

The study of discursive forms and uses of information on environmental risk from educational community close to the municipal dump of garbage in Cochabamba, it allowed reviewing experiences and processes, described, for understanding how risk is in this particular context. Thus, the risk understands from academic scientific discourse mediated by educational processes, mass communication and social networks, provoking emancipatory actions in the people but with vision of development as a modernizing economic progress and a vague understanding of the relations of human beings with nature and environment as an essential factor for the situations of disaster and environmental risk.

Author Biography

Yvonne Rojas Cáceres, Universidad Católica Boliviana

Boliviana, comunicadora social, titulada en la Universidad Mayor de San Simón, escritora, especializada en investigación y proyectos sociales.

References

ARELLANO Cesar (2014) El botadero de K`ara K`ara en Cochabamba, una bomba infecciosa. Bolpress, La Paz en. http://www.bolpress.com/art.php?Cod=2002086319.

BARRANTES, Echavarría Rodrigo (2002) Investigación: un camino al conocimiento. Un enfoque cualitativo y cuantitativo. 5ta. Ed. Ed. EUNED. San José Costa Rica.

CAMPOS García, Ana; MOSSBRUCKER Harald y NUÑEZ Molleapasa Geovanna (2009) Lineamientos para la incorporación de la gestión del riesgo en el sistema educativo plurinacional. Proyecto Apoyo a la Prevención de Desastres en la Comunidad Andina – PREDECAN. La Paz.

ALISTE Almuna Enrique, RABI Blondel Violeta (2012). Concebir lo socio-ambiental: representación y representatividad en los discursos sobre el desarrollo. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, Volumen 11, Nº 32, p. 307-327. Universidad de Chile. Santiago, Chile.

FAIRCLOUGH Norman (2008) El análisis crítico del discurso y la mercantilización del discurso público: Las universidades. Discurso y Sociedad, Vol. 2(1), 170-185. En: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2547117

GARCÍA Acosta Virginia (2005) El riesgo como construcción social y la construcción social de riesgos. Desacatos, Núm. 19, septiembre-diciembre, pp. 11-24. En: http://www.redalyc.org/pdf/139/13901902.pdf

GONZÁLEZ Alcaraz Luis (2012) La producción de noticias ambientales en la prensa local argentina: Agenda periodística y criterios de noticiabilidad. Universidad de Buenos Aires. En: https://www.redalyc.org/pdf/687/68730969002.pdf

HERRERA Miller Karina (2008) I Jornadas hispano-bolivianas de investigación en comunicación: la comunicación como factor de fortalecimiento de la democracia, para el cambio social y la educación en valores. Universidad Católica Boliviana de La Paz. 03 al 05 de septiembre - (2004) La germinación del pensamiento neoliberal y el desplazamiento al alternativismo comunicacional. Universidad Andina Simón Bolívar. Especialización Superior en Comunicación y Desarrollo en la Sociedad Informacional. Módulo 8. La Paz

LAVELL, Allan (2006) Apuntes para una reflexión institucional en países de la Subregión Andina sobre el enfoque de la Gestión del Riesgo. PREDECAN. Lima.

LA RAZÓN DIGITAL (2016) “Incendio en Botadero de Kara kara” La Razón Digital, Angélica Melgarejo Cochabamba 19 de abril de 2016.

LEDO, Carmen (2010). Contaminación ambiental y pobreza en Bolivia: El caso de la periferia sur de Cochabamba. Revista Brasilera de Ciencias Ambientales. En: https://www.rbciamb.com.br/index.php/Publicacoes_RBCIAMB/article/download/365/314

LEY de Educación 070 “ASEP” (2012) Ley de educación 070, Avelino Siñani - Elizardo Pérez. Gaceta Oficial. La Paz Bolivia.

LEY de gestión de Riesgos Bolivia (2014) Ley de gestión de riesgos Bolivia 2014. En: http://www.ifrc.org/docs/IDRL/South%20America/LEY%20DE%20GESTI%C3%93N%20DE%20RIESGOS-%20Bolivia.pdf

LEZAMA José Luis (1996) La construcción ideológica y política de la contaminación del aire: consideraciones para el caso de la ciudad de México. Centro de Estudios Demográficos y de Desarrollo Urbano del Colegio de México. En: file://C:/Users/HP/Downloads/963-965-1-PB.pdf

MEJÍA VERA Ivette (2012) Sistematización de Warisata Escuela-Ayllu. 1931-1940. https://www.minedu.gob.bo/index.php?option=com_k2&view=item&id=902:warisata-el-modelo-de-ayllu-sistematizacio-n-de-warisata-escuela-ayllu-1931-1940-extracto&Itemid=1165

MINISTERIO, E. (2015). Unidad de Formación No. 1 “Modelo Educativo Socio Comunitario Productivo”. La Paz Bolivia: Cuadernos de formación continua Equipo PROFOCOM.

MINISTERIO, E. (2015). Unidad de Formación No. 3 “Estrategias de desarrollo curricular”. La Paz: Cuadernos de formación continua Equipo PROFOCOM.

QUISPE, J. (2006). Ecosofía Andina. La Paz: Verbo Divino.

ROJAS C. Ivonne (2017) Cobertura que hacen los medios del accidente ambiental en el Botadero de K`ara k`ara; Ensayo crítico.

VARGAS J. SAGB Sociedad de gestión ambiental boliviana. SAGB Bolivia (23 de agosto de 2010). En: http://www.sgabbolivia.org/pdf/boletinEsp.pdf

Formas discursivas y usos  sociales de la información  sobre “riesgo ambiental” de  los actores de la comunidad  educativa de la zona de K`ara  K`ara Cochabamba

Published

2017-12-01

How to Cite

Rojas Cáceres, Y. . (2017). Discursive forms and social uses of “environmental risk” information for stakeholders in the educational community in the area of K’ara K’ara – Cochabamba. Revista Punto Cero, 22(35), 86–103. https://doi.org/10.35319/puntocero.20173559