RADIO PROGRAM «THE VOICE OF CHILDREN» AND THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.202448228

Keywords:

Radio, radio production, communicative competence, speaking, writing, reading, active listening

Abstract

The article summarises the research on the radio programme “The Voice of Children” developed between January and December 2019, in the city of Andahuaylas, in Apurímac- Peru, with the participation of schoolchildren from the Institución Educativa Familia Sagrada, who were involved in all stages of the process, from pre-production to post-production. The main objective was to evaluate the impact of the radio project on the development of the students’ communicative competence. The methodology used corresponds to the guidelines of the quantitative approach, expository and non-experimental design, with the questionnaire and the pedagogical evaluation as instruments of data collection. The results revealed a significant connection between the students’ participation in the radio programme “The Voice of Children” and the development of their communicative competence; the more involved the students were in the programme, the greater their development in the areas of speaking, writing, reading and listening. In this way, demonstrating the pedagogical role of radio as an educational tool in the context of primary education.

Author Biographies

Yanibel Hurtado-Vargas, Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga

Licenciada en Ciencias de la Comunicación. Maestra en Comunicación Estratégica y Responsabilidad Social Corporativa. Egresada de la maestría en Gestión Pública. Candidata a Doctora en Educación. Docente de la Facultad de Ciencias Sociales, escuela de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Nacional San Cristóbal de Huamanga. Docente investigadora.

Óscar C. la Rosa-Feijoó, Universidad Nacional de Tumbes

Docente Universitario Nombrado categoría Auxiliar, con 25 años de experiencia, licenciado en Educación Física por la Universidad nacional Mayor de San Marcos, tiene conocimientos en entrenamiento deportivo, Psicomotricidad, Investigación, con grado de maestro en docencia y Gestión educativa por la Universidad Cesar Vallejo, grado de Doctor en Educación por la Universidad cesar Vallejo, se desempeña como docente auxiliar en la Universidad Nacional de Tumbes

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RADIO PROGRAM «THE VOICE OF CHILDREN» AND THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCE

Published

2024-07-05

How to Cite

Hurtado-Vargas, Y., Peña Morales, B., Gonzalez Contreras, A., la Rosa-Feijoó, Óscar C., & Arroyo Coico, R. (2024). RADIO PROGRAM «THE VOICE OF CHILDREN» AND THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCE. Revista Punto Cero, 29(48), 26–40. https://doi.org/10.35319/puntocero.202448228