Communication for Social Change and Environmental Education. Thoughts for the Collective Construction of Development from a Case in Salta, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.201326145Keywords:
Communication, Development, Education, EnviromentAbstract
In this article we present reflections about the contributions of environmental education as a space for political formation necessary to the current socio-environmental conflicts. So we expose historical perspective of the different conceptions of development, since economic notions to the current on the central place of participation and the construction of citizenship as a condition for local development. Theoretical reflections are made on the basis of a case study in the capital of the province of Salta. This study focused on the analysis of the first public politic for differentiated collection of the domestic waste in the city. We worked with the following subjects: participative projects planning, social capital, role of communicator and the media as promoters of development.
References
ALFARO MORENO, Rosa maría (2006). Otra Brújula. Innovaciones en Comunicación y Desarrollo. Lima. CALANDRIA.
CASTAÑEDA MENACHO, marisol (2005). Comunicación y Desarrollo Local. Cuaderno de Consulta. Lima. CALANDRIA.
COLOMBINI, marcela (2008). “Anclaje social de la comunicación ambiental”, en: Revista Trampas de la comunicación y la cultura, Buenos Aires, N° 64, pp. 57-60.
ECOCLUBES (2009). Participación ciudadana y gestión integral de residuos. Buenos Aires. UNICEF.
ELBIRT, Ana Laura (2012). Conflictos barriales y residuos urbanos. Interacciones, interpretaciones y experiencias en torno a un microbasural en la ciudad de Salta. Tesis de grado de Licenciatura en Ciencias de la Comunicación. Salta. Universidad Nacional de Salta, 2° ed.
FREIRE, Paulo (2009). La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires. Siglo Veintiuno Editores.
GALLICCHIO, Enrique (2006). “El desarrollo local: cómo combinar gobernabilidad, desarrollo económico y capital social en el territorio”, en: ROFmAN, Adriana y VILLAR, Alejandro (compiladores). Desarrollo local: una revisión crítica del debate. Buenos Aires. Espacio Editorial, pp. 59-74.
GUMUCIO DAGRON, Alfonso (2004). “El cuarto mosquetero: la comunicación para el cambio social”, en: Revista Investigación y Desarrollo, Barranquilla, N° 1, pp. 2-23.
GUMUCIO DAGRON, Alfonso (2006). “Tiempo de milagros: tres retos de la comunicación para el cambio social”, en: http://www.c3fes.net/docs/sincomunicacion1.pdf (12/08/2012).
GUREVICH, Raquel (2011). “La cuestión ambiental y sus derivas educativas”, en: GUREVICH, Raquel (compiladora). Ambiente y educación. Una apuesta al futuro. Buenos Aires. Paidós, pp. 17-42.
KAPLÚN, Gabriel (2007). “La comunicación comunitaria”, en: .infoamerica.org/primera/anuario_medios.pdf (18/05/2010).
KAPLÚN, mario (1987). El comunicador popular. Buenos Aires. Editorial Humanitas.
KROHLING PERUZZO, Cicilia (2001). “Comunicación comunitaria y educación para la ciudadanía”, en: Revista Signo y Pensamiento, Santa Fe de Bogotá, No 38, pp. 82-93.
MASSONI, Sandra (2008). “Comunicación y desarrollo. Encuentros en la diversidad”, en: THORNTON, Ricardo; y CImADEVILLA, Gustavo (editores). Grises de la extensión, la comunicación y el Desarrollo. Buenos Aires. INTA-UNRC, pp. 87 -100.
MOLINA Y VEDIA, Delfina (2009). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible: la construcción de sujetos democráticos en clave local. Buenos Aires. Prometeo.
PRIETO CASTILLO, Daniel (2004). La comunicación en la educación. Buenos Aires. La Crujía.
RETOLA, Germán (2010). “Los procesos de construcción de conocimientos en prácticas de transformación desde y en el lugar”, en: ARRUETA, César; BRUNET, marcelo; y GUZmÁN, Juan (compiladores). La comunicación como objeto de estudio: teoría, metodología y experiencias en investigación. Jujuy. Ediciones DASS, pp. 243-259.
REY, Germán (2008). «La “otra” sociedad que cuenta el periodismo», en: AVINA. Una mirada al desarrollo sostenible de América Latina en 50 reportajes. Brasilia. AVINA, pp. 14-22.
RINCON, Omar (2007). “La fórmula de la comunicación ciudadana: + ciudadanía + narración + activismo”, en: 3fes.net/docs/introduccion_yanoesposible.pdf (25/03/2011).
RIVAROSA, Alcira et AL. (2010). “Pedagogía ambiental. Territorio-identidad-emancipación”, en: vos/web/UCEA/file/Centro%20de%20Saberes-0de%20saberes29%20junio10%20lectura.pdf (15/02/2013).
ROGERS, Everett m. (1976). “La comunicación y el desarrollo: el ocaso del paradigma dominante”, en: GUmUCIO DAGRON, Alfonso; y TUFTE, Thomas (compiladores) (2008). Antología de comunicación para el cambio social: lecturas históricas y contemporáneas. La Paz. Plural Editores, pp. 200 – 220.
SOLANO, David (2008). Estrategias de comunicación y educación para el desarrollo sostenible. Santiago de Chile. UNESCO.
VARGAS, Teresita; y URANGA, Washington (2010). “Gestión de procesos comunicacionales. Una estrategia de intervención”, en: CICALESE, Gabriela (coordinadora). Comunicación comunitaria. Apuntes para abordar las dimensiones de la construcción colectiva. Buenos Aires. La Crujía, pp. 77 – 95.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.