Cecilio Guzman de Rojas: The Ande seen with aesthetic sense

Authors

  • Freddy Zárate Universidad Mayor de San Simón

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.20173475

Keywords:

Mystique of earth, Philosophy of Art, Aesthetic, Landscape, Symbol

Abstract

The purpose of this work is to analyze and describe the contribution of the artistic field of the early twentieth century as an inaugural manifestation to the so - called telluric philosophy in Bolivia. The artistic representations had the purpose of transmitting a series of political messages symbolized in portraying the landscape and the Andean man in an idealistic, serene way, surrounded by a pleasant, soft and colorful environment, which then happens to be the expression of a represented political ideology through the philosophical current called “a mystique of the earth”. The article focuses on outlining one of the greatest exponents of painting: the artist Cecilio Guzmán de Rojas.

Author Biography

Freddy Zárate, Universidad Mayor de San Simón

Es licenciado en Derecho por la Universidad Mayor de San Andrés. Colaborador de los periódicos: Los Tiempos de Cochabamba, El Día de Santa Cruz, Página Siete y La Razón de La Paz. Tiene publicados varios ensayos relacionados con la historia de las ideas en Bolivia. Entre ellos se puede mencionar La gloria efímera del escritor Daniel Pérez Velasco; El ocaso del viejo soldado (Tristán Marof); Las representaciones mitológicas del Diablo; Alcoholatum y otros escritos marginales: ¿amarillismo turístico? (crítica a la literatura de Víctor Hugo Viscarra); La retórica de la profundidad como quimera seductora (crítica a Jaime Saenz); entre otros.

References

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Cecilio Guzmán De Rojas: El Ande visto con sentimiento estético

Published

2017-10-07

How to Cite

Zárate, F. (2017). Cecilio Guzman de Rojas: The Ande seen with aesthetic sense . Revista Punto Cero, 22(34), 24–30. https://doi.org/10.35319/puntocero.20173475