Gender Inequality on the Web: A Semiotic Analysis of the Music Video ‘La cumbia feminazi’

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.202550268

Keywords:

Semiotics, Gender violence, Machismo, Gender equity, Feminism

Abstract

The goal of the current study is to explore and describe the interpretative signals and lyrical content of the music video ‘La cumbia feminazi’ through a semiotic analysis. At the moment, audiovisual semiotics research emphasizes how music video clips should be interpreted in order to help the public comprehend the concepts, imagery, and audio that are conveyed in that musical material. The study is a qualitative approach, descriptive and hermeneutic design. The findings show that, even in today’s society, efforts are made to uphold certain ‘stereotypes’: women should limit their responsibilities to the home and raising their children, and women who defy these social norms are silenced. It also shows that men fail to acknowledge the machismo they exhibit in all of their interactions, whether at work or at home. In summary, ‘La cumbia feminazi’s’ content demonstrates the intricacies of the discursive and cultural dynamics surrounding feminism and gender equality, offering important insights into the perspectives and discussions surrounding these subjects and thereby advancing a more comprehensive understanding of the wide range of modern culture.

Author Biographies

Yulvitz Ramón Quiroz Pacheco, Universidad Autónoma del Perú

Peruvian, Ph.D. in Journalism, Universidad Autónoma del Perú.

Luis Alberto Chávez Ramos, Universidad Autónoma del Perú

Peruvian, Ph.D. in Education, Universidad Autónoma del Perú.

Michelle Andrea Cubas Piscoya, Universidad Autónoma del Perú

Peruvian, Undergraduate Student, Universidad Autónoma del Perú

Cristhofer David Retamozo Quispe, Universidad Autónoma del Perú

Peruvian, Undergraduate Student, Universidad Autónoma del Perú.

Rominna Brigitte Rosas Falcón, Universidad Autónoma del Perú

Peruvian, Undergraduate Student, Universidad Autónoma del Perú

References

Alpízar-Lorenzo, A., Hernández-Muñoz, L., Ledezma-Trujillo, M., Linares-Villa, M., Rodríguez-Cortés, L., Guzmán-Díaz, G., y Cisneros-Herrera, J. (2021). Goce sin límites: manifestaciones misóginas en canciones de reggaetón. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula, 8(15), 25-32. https://doi.org/10.29057/esat.v8i15.6510

Business Empresarial. (21 de noviembre de 2023). El 86% de las mujeres peruanas no se sienten seguras al salir a la calle. Recuperado el 10 de abril de 2024. https://goo.su/GqZqQh

Casas, R., y Ochoa, J. (2020). Paramorfología y lexicogénesis: ¿un portmanteau imposible? Letras (Lima), 91(134), 145-163. https://doi.org/10.30920/letras.91.134.7

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2024). Violencia feminicida en cifras América Latina y el Caribe. Actuar con sentido de urgencia para prevenir y poner fin a los feminicidios. https://goo.su/uE1nW

Damiano, C., Gayen, P., Rezanejad, M., Banerjee, A., Banik, G., Patnaik, P., Wagemans, J., y Walther, D. B. (2023). Anger is red, sadness is blue: Emotion depictions in abstract visual art by artists and non-artists. Journal of Vision, 23(4), 1-16, https://doi.org/10.1167/jov.23.4.1

De Bérail, P., Guillon, M., y Bungener, C. (2019). The relations between YouTube addiction, social anxiety and parasocial relationships with YouTubers: A moderated-mediation model based on a cognitive-behavioral framework. Computers in Human Behavior, 99, 190-204. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.05.007

Dewi, H. A., Suryani, S., y Sriati, A. (2023). The relationship between cyberbullying and the risk of suicidal ideation in adolescents. Jurnal Keperawatan Padjadjaran, 11(2), 118-123. https://doi.org/10.24198/jkp.v11i2.2259

Fernandes, A., Moreira, I., y Santos, N. (2021). Signos e Persuasão: Análise Semiótica de Um Outdoor Político e de Um Cartaz de Propaganda. E- Revista De Estudos Interculturais, 1(9). https://doi.org/10.34630/erei.v1i9.4181

Fernández, M. (2024). La violencia contra la mujer en la pareja y su impacto en el desarrollo biopsicosocial de los hijos e hijas expuestos a estas vivencias. FMC - Formación Médica Continuada en Atención Primaria, 31(2), 60-71. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2023.06.007

Francescutti, L. (2020). La semiótica de la comunicación masiva en España: sus avatares académicos contados por sus protagonistas. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 29, 391-414. https://doi.org/10.5944/signa.vol29.2020.23455

Glover, H., Hitt, A., Davenport, N., Casson, V., y Blasingame, T. (2024). Sexual Violence and Social Media Discourse: Exploring Campus Climate Through the Lens of Twitter. Journal of Forensic Nursing, 20(1), E1-E7. https://doi.org/10.1097/JFN.0000000000000465

Gómez, A. (2024). La era del patriarcado de vigilancia: ciberviolencia, manosfera y democracia. Asparkía. Investigació Feminista, (45), 1-22. https://doi.org/10.6035/asparkia.7857

González, B. (2024). Patriarcado, género y violencia: hacia una nueva masculinidad en bell hooks | Patriarcado, gênero e violência: para uma nova masculinidade em bell hooks. Revista de Filosofia Aurora, 36, e202431213. https://doi.org/10.1590/2965-1557.036.e202431213

Grassi, V., Ribeiro, D., y Cubas, M. (2024). (30), 1-15. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.30.715

Mayorga-Muñoz, C., Pacheco-Cornejo, H., y Treggiari, F. (2017). El rol de la mujer indígena mapuche en la preservación de recursos genéticos y conocimientos tradicionales asociados. Un análisis jurídico desde la perspectiva de género. Jurídicas, 14(2), 29-45. https://doi.org/10.17151/jurid.2017.14.2.3

Nissen, J. (2024). From tourism to solidarity: transnational feminism and world music in the UK. Gender, Place & Culture, 31(8), 1029-1049. https://doi.org/10.1080/0966369X.2022.2150605

Noblia, V., Renato, A., y Gershanik, T. (2022). Anonimato, pseudonimia y delitos en las redes sociales: una propuesta multidimensional de la lingüística forense para la identificación de autoría. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 22(1), 122-142. https://doi.org/10.35956/v.22.n1.2022.p.122-142

Núñez, S., Fernández, D., y D’Antonio, S. (2021). New Discourses of Masculinity in the Context of Online Misogyny in Spain: The Use of the “Feminazi” and “Gender Ideology” Concepts on Twitter. Sociální studia / Social Studies, 18(2), 49-66. https://doi.org/10.5817/SOC2021-2-49

Pando, T., Cangalaya-Sevillano, L., Herrera, Z., y Cabrejos, R. (2022). Liderazgo y empoderamiento en las mujeres empresarias en el Perú. Revista De Ciencias Sociales, 28, 234-245. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38159

Pengpid, S., y Peltzer, K. (2023). Combined victimization of face-to-face and cyberbullying and adverse health outcomes among school-age adolescents in Argentina. Psychology, health & medicine, 28(8), 2261-2272. https://doi.org/10.1080/13548506.2022.2147556

Rodríguez, C. (9 de noviembre de 2022). Siete de 10 mujeres temen salir a las calles a nivel nacional: IMM. La voz de Durango. Recuperado el 12 de abril de 2024. https://goo.su/611PF39

Romero, E. (2021). La mujer trae armonía: una aproximación a las representaciones de los roles de la mujer a través de los sellos postales chilenos (1964-1995). Autoctonía. Revista Ciencias Sociales e Historia, 5(2), 317-336. https://doi.org/10.23854/autoc.v5i2.205

Sangeethapriya, R., y Akilandeswari, J. (2024). Classification of cyberbullying messages using text, image and audio in social networks: a deep learning approach. Multimedia Tools and Applications, 83(1), 2237-2266. https://doi.org/10.1007/s11042-023-15538-z

Sepúlveda, P. (22 de enero de 2019). ¿Por qué la calle es un lugar peligroso para las mujeres? La Tercera. Recuperado el 9 de abril de 2024. https://goo.su/TDPqVm

Silva, J., y Menoya, S. (2021). El derecho de la mujer trabajadora a la maternidad en Cuba: Reflexiones desde la perspectiva de la equidad de género: (The right of working women to maternity in Cuba: Reflections from a gender equality perspective). Oñati Socio-Legal Series, 11(3), 883–906. https://doi.org/10.35295/osls.iisl/0000-0000-0000-1184

Sofyan, Y., Shang, Y., y Pan, Y. (2024). Social media knowledge seeking, diversive curiosity, and flow experience: moderated mediation of performance goal orientation. Curr Psychol 43, 7731–7744. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04933-2

Sosa, A., Galarza, E., y Ranea-Triviño, B. (2024). Percepciones, experiencias y posicionamientos sobre la violencia de género en las redes sociales. Resultados de una encuesta a la juventud andaluza. Comunicación Y Sociedad, 1-25. https://doi.org/10.32870/cys.v2024.8676

Turman, E. (2019). Of Men and [Mountain]Tops: Black Women, Martin Luther King Jr., and the Ethics and Aesthetics of Invisibility in the Movement for Black Lives. Journal of the Society of Christian Ethics, 39(1), 57-73. https://doi.org/10.5840/jsce20194157

Xu, Z., y Xu, Q. (2023). Students’ Psychological State, Creative Development, and Music Appreciation: The Influence of Different Musical Act Modes (Exemplified by a Video Clip, an Audio Recording, and a Video Concert). z(6), 3001–3017. https://doi.org/10.1007/s10936-023-10035-8

Zou, W., Purington, A., Masur, P., Whitlock, J., y Bazarova, N. (2024). Examining learners’ engagement patterns and knowledge outcome in an experiential learning intervention for youth’s social media literacy. Computers & Education, 216. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105046

Desigualdad de género en la red

Published

2025-06-30

How to Cite

Quiroz Pacheco, Y. R., Chávez Ramos, L. A., Cubas Piscoya, M. A., Retamozo Quispe, C. D., & Rosas Falcón, R. B. (2025). Gender Inequality on the Web: A Semiotic Analysis of the Music Video ‘La cumbia feminazi’. Revista Punto Cero, 30(50), 121–135. https://doi.org/10.35319/puntocero.202550268