Gender Inequality on the Web: A Semiotic Analysis of the Music Video ‘La cumbia feminazi’
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.202550268Keywords:
Semiotics, Gender violence, Machismo, Gender equity, FeminismAbstract
The goal of the current study is to explore and describe the interpretative signals and lyrical content of the music video ‘La cumbia feminazi’ through a semiotic analysis. At the moment, audiovisual semiotics research emphasizes how music video clips should be interpreted in order to help the public comprehend the concepts, imagery, and audio that are conveyed in that musical material. The study is a qualitative approach, descriptive and hermeneutic design. The findings show that, even in today’s society, efforts are made to uphold certain ‘stereotypes’: women should limit their responsibilities to the home and raising their children, and women who defy these social norms are silenced. It also shows that men fail to acknowledge the machismo they exhibit in all of their interactions, whether at work or at home. In summary, ‘La cumbia feminazi’s’ content demonstrates the intricacies of the discursive and cultural dynamics surrounding feminism and gender equality, offering important insights into the perspectives and discussions surrounding these subjects and thereby advancing a more comprehensive understanding of the wide range of modern culture.
References
Alpízar-Lorenzo, A., Hernández-Muñoz, L., Ledezma-Trujillo, M., Linares-Villa, M., Rodríguez-Cortés, L., Guzmán-Díaz, G., y Cisneros-Herrera, J. (2021). Goce sin límites: manifestaciones misóginas en canciones de reggaetón. Boletín Científico de la Escuela Superior Atotonilco de Tula, 8(15), 25-32. https://doi.org/10.29057/esat.v8i15.6510
Business Empresarial. (21 de noviembre de 2023). El 86% de las mujeres peruanas no se sienten seguras al salir a la calle. Recuperado el 10 de abril de 2024. https://goo.su/GqZqQh
Casas, R., y Ochoa, J. (2020). Paramorfología y lexicogénesis: ¿un portmanteau imposible? Letras (Lima), 91(134), 145-163. https://doi.org/10.30920/letras.91.134.7
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2024). Violencia feminicida en cifras América Latina y el Caribe. Actuar con sentido de urgencia para prevenir y poner fin a los feminicidios. https://goo.su/uE1nW
Damiano, C., Gayen, P., Rezanejad, M., Banerjee, A., Banik, G., Patnaik, P., Wagemans, J., y Walther, D. B. (2023). Anger is red, sadness is blue: Emotion depictions in abstract visual art by artists and non-artists. Journal of Vision, 23(4), 1-16, https://doi.org/10.1167/jov.23.4.1
De Bérail, P., Guillon, M., y Bungener, C. (2019). The relations between YouTube addiction, social anxiety and parasocial relationships with YouTubers: A moderated-mediation model based on a cognitive-behavioral framework. Computers in Human Behavior, 99, 190-204. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.05.007
Dewi, H. A., Suryani, S., y Sriati, A. (2023). The relationship between cyberbullying and the risk of suicidal ideation in adolescents. Jurnal Keperawatan Padjadjaran, 11(2), 118-123. https://doi.org/10.24198/jkp.v11i2.2259
Fernandes, A., Moreira, I., y Santos, N. (2021). Signos e Persuasão: Análise Semiótica de Um Outdoor Político e de Um Cartaz de Propaganda. E- Revista De Estudos Interculturais, 1(9). https://doi.org/10.34630/erei.v1i9.4181
Fernández, M. (2024). La violencia contra la mujer en la pareja y su impacto en el desarrollo biopsicosocial de los hijos e hijas expuestos a estas vivencias. FMC - Formación Médica Continuada en Atención Primaria, 31(2), 60-71. https://doi.org/10.1016/j.fmc.2023.06.007
Francescutti, L. (2020). La semiótica de la comunicación masiva en España: sus avatares académicos contados por sus protagonistas. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 29, 391-414. https://doi.org/10.5944/signa.vol29.2020.23455
Glover, H., Hitt, A., Davenport, N., Casson, V., y Blasingame, T. (2024). Sexual Violence and Social Media Discourse: Exploring Campus Climate Through the Lens of Twitter. Journal of Forensic Nursing, 20(1), E1-E7. https://doi.org/10.1097/JFN.0000000000000465
Gómez, A. (2024). La era del patriarcado de vigilancia: ciberviolencia, manosfera y democracia. Asparkía. Investigació Feminista, (45), 1-22. https://doi.org/10.6035/asparkia.7857
González, B. (2024). Patriarcado, género y violencia: hacia una nueva masculinidad en bell hooks | Patriarcado, gênero e violência: para uma nova masculinidade em bell hooks. Revista de Filosofia Aurora, 36, e202431213. https://doi.org/10.1590/2965-1557.036.e202431213
Grassi, V., Ribeiro, D., y Cubas, M. (2024). (30), 1-15. https://doi.org/10.33361/RPQ.2024.v.12.n.30.715
Mayorga-Muñoz, C., Pacheco-Cornejo, H., y Treggiari, F. (2017). El rol de la mujer indígena mapuche en la preservación de recursos genéticos y conocimientos tradicionales asociados. Un análisis jurídico desde la perspectiva de género. Jurídicas, 14(2), 29-45. https://doi.org/10.17151/jurid.2017.14.2.3
Nissen, J. (2024). From tourism to solidarity: transnational feminism and world music in the UK. Gender, Place & Culture, 31(8), 1029-1049. https://doi.org/10.1080/0966369X.2022.2150605
Noblia, V., Renato, A., y Gershanik, T. (2022). Anonimato, pseudonimia y delitos en las redes sociales: una propuesta multidimensional de la lingüística forense para la identificación de autoría. Revista Latinoamericana De Estudios Del Discurso, 22(1), 122-142. https://doi.org/10.35956/v.22.n1.2022.p.122-142
Núñez, S., Fernández, D., y D’Antonio, S. (2021). New Discourses of Masculinity in the Context of Online Misogyny in Spain: The Use of the “Feminazi” and “Gender Ideology” Concepts on Twitter. Sociální studia / Social Studies, 18(2), 49-66. https://doi.org/10.5817/SOC2021-2-49
Pando, T., Cangalaya-Sevillano, L., Herrera, Z., y Cabrejos, R. (2022). Liderazgo y empoderamiento en las mujeres empresarias en el Perú. Revista De Ciencias Sociales, 28, 234-245. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38159
Pengpid, S., y Peltzer, K. (2023). Combined victimization of face-to-face and cyberbullying and adverse health outcomes among school-age adolescents in Argentina. Psychology, health & medicine, 28(8), 2261-2272. https://doi.org/10.1080/13548506.2022.2147556
Rodríguez, C. (9 de noviembre de 2022). Siete de 10 mujeres temen salir a las calles a nivel nacional: IMM. La voz de Durango. Recuperado el 12 de abril de 2024. https://goo.su/611PF39
Romero, E. (2021). La mujer trae armonía: una aproximación a las representaciones de los roles de la mujer a través de los sellos postales chilenos (1964-1995). Autoctonía. Revista Ciencias Sociales e Historia, 5(2), 317-336. https://doi.org/10.23854/autoc.v5i2.205
Sangeethapriya, R., y Akilandeswari, J. (2024). Classification of cyberbullying messages using text, image and audio in social networks: a deep learning approach. Multimedia Tools and Applications, 83(1), 2237-2266. https://doi.org/10.1007/s11042-023-15538-z
Sepúlveda, P. (22 de enero de 2019). ¿Por qué la calle es un lugar peligroso para las mujeres? La Tercera. Recuperado el 9 de abril de 2024. https://goo.su/TDPqVm
Silva, J., y Menoya, S. (2021). El derecho de la mujer trabajadora a la maternidad en Cuba: Reflexiones desde la perspectiva de la equidad de género: (The right of working women to maternity in Cuba: Reflections from a gender equality perspective). Oñati Socio-Legal Series, 11(3), 883–906. https://doi.org/10.35295/osls.iisl/0000-0000-0000-1184
Sofyan, Y., Shang, Y., y Pan, Y. (2024). Social media knowledge seeking, diversive curiosity, and flow experience: moderated mediation of performance goal orientation. Curr Psychol 43, 7731–7744. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04933-2
Sosa, A., Galarza, E., y Ranea-Triviño, B. (2024). Percepciones, experiencias y posicionamientos sobre la violencia de género en las redes sociales. Resultados de una encuesta a la juventud andaluza. Comunicación Y Sociedad, 1-25. https://doi.org/10.32870/cys.v2024.8676
Turman, E. (2019). Of Men and [Mountain]Tops: Black Women, Martin Luther King Jr., and the Ethics and Aesthetics of Invisibility in the Movement for Black Lives. Journal of the Society of Christian Ethics, 39(1), 57-73. https://doi.org/10.5840/jsce20194157
Xu, Z., y Xu, Q. (2023). Students’ Psychological State, Creative Development, and Music Appreciation: The Influence of Different Musical Act Modes (Exemplified by a Video Clip, an Audio Recording, and a Video Concert). z(6), 3001–3017. https://doi.org/10.1007/s10936-023-10035-8
Zou, W., Purington, A., Masur, P., Whitlock, J., y Bazarova, N. (2024). Examining learners’ engagement patterns and knowledge outcome in an experiential learning intervention for youth’s social media literacy. Computers & Education, 216. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2024.105046

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.