Television Production and Audiovisual Language of the Program “El Mañanero” on Red Uno - Cochabamba in the first quarter of 2023
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.202550264Keywords:
Television production, Audiovisual language, Television program, Red Uno CochabambaAbstract
This research analyzes the television production and audiovisual language of the program “El Mañanero” on Red Uno - Cochabamba. The study arises from the diagnosis made sixteen years ago by Albert Bustamante (2008), which points out failures in compliance with the television production criteria. “Red Uno de Bolivia” is chosen for it’s relevance as one of the most tuned channels in Bolivia. The methodology is qualitative, descriptive and prospective in design. Techniques such as interviews, content analysis and participatory observation are used. The scientific article focuses on one of the specific objectives, which is the audiovisual language in the productions of the program “El Mañanero”. Improvements are proposed based on interviews with the work team, and the use of different shots, angles and camera movements is observed.
References
Bracamonte, E; Pascuale, D. (2008). El magazine televisivo y su producción. Universidad Central de Venezuela. Caracas. En: https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/4936417
Bustamante, A. (200 8). Propuesta de mejoramiento del proceso de producción televisiva, en el programa el mañanero de canal 9, red uno de Bolivia. Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Bolivia.
Forcén, P. Emisora de televisión local.
García, M; García, M. Los métodos de investigación. En: https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-135806/12%20metodologc3ada-1-garcia-y-martinez.pdf
Hornelas, C. (2001). Diplomado en Producción de TV y video educativos. Centro de entrenamiento de televisión educativa. México.
Martínez, C. (2003). Investigación Descriptiva: Tipos y Características. En: https://www.docsity.com/es/docs/metodologia-de-la-investigacion-bph/11087336/
Prado, J. (2011). El Laboratorio de Tel evisión como espacio didáctico Manual para usuarios. Universidad de Guadalajara. México. En: https://cuci.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/manual_de_television.pdf
Taller de Producción de Mensajes. (2022). Lenguaje audiovisual. En: https://www.academia.edu/10324959/Tpm_lenguaje_audiovisual
Veiga, J; De la Fuente Diez, E; Zimmermann, M. (2008). Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. En: https://scielo.isciii.es/pdf/mesetra/v54n210/aula.pdf
Fuente de las entrevistas:
Adriana Rodríguez. 2023. Comunicación personal. 4 de abril.
Fernando Aguilar. 2023. Comunicación personal. 4 de abril.
José Felipez. 2023. Comunicación personal. 24 de marzo.
Marleny Ramos. 2023. Comunicación personal.23 de marzo.
Osvaldo Vargas. 2023. Comunicación personal. 4 de abril.
Fuentes de las imágenes:
GCG GLOBAL. (2022). Planos fotográficos en función del protagonista. En: https://edu.gcfglobal.org/es/curso-de-fotografia-digital/tipos-de-planos-fotograficos/1/#
GCG GLOBAL. (2022). Planos según el ángul o de la cámara. En: https://edu.gcfglobal.org/es/curso-de-fotografia-digital/planos-fotograficos-angulo-de-la-camara/1/#
GCG GLOBAL. (2022). Composición fotográfi ca. En: https://edu.gcfglobal.org/es/curso-de-fotografia-digital/composicion-fotografica/1/#

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.