Television Production and Audiovisual Language of the Program “El Mañanero” on Red Uno - Cochabamba in the first quarter of 2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.202550264

Keywords:

Television production, Audiovisual language, Television program, Red Uno Cochabamba

Abstract

This research analyzes the television production and audiovisual language of the program “El Mañanero” on Red Uno - Cochabamba. The study arises from the diagnosis made sixteen years ago by Albert Bustamante (2008), which points out failures in compliance with the television production criteria. “Red Uno de Bolivia” is chosen for it’s relevance as one of the most tuned channels in Bolivia. The methodology is qualitative, descriptive and prospective in design. Techniques such as interviews, content analysis and participatory observation are used. The scientific article focuses on one of the specific objectives, which is the audiovisual language in the productions of the program “El Mañanero”. Improvements are proposed based on interviews with the work team, and the use of different shots, angles and camera movements is observed.

Author Biography

María Fernanda Vargas Ramírez, Universidad Católica Boliviana

Bolivian. Bachelor’s Degree in Social Communication from Universidad Católica “San Pablo.” Currently works as an Academic Units Coordination Assistant at the San Agustín Educational Foundation.

References

Bracamonte, E; Pascuale, D. (2008). El magazine televisivo y su producción. Universidad Central de Venezuela. Caracas. En: https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/4936417

Bustamante, A. (200 8). Propuesta de mejoramiento del proceso de producción televisiva, en el programa el mañanero de canal 9, red uno de Bolivia. Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Bolivia.

Forcén, P. Emisora de televisión local.

García, M; García, M. Los métodos de investigación. En: https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-135806/12%20metodologc3ada-1-garcia-y-martinez.pdf

Hornelas, C. (2001). Diplomado en Producción de TV y video educativos. Centro de entrenamiento de televisión educativa. México.

Martínez, C. (2003). Investigación Descriptiva: Tipos y Características. En: https://www.docsity.com/es/docs/metodologia-de-la-investigacion-bph/11087336/

Prado, J. (2011). El Laboratorio de Tel evisión como espacio didáctico Manual para usuarios. Universidad de Guadalajara. México. En: https://cuci.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/manual_de_television.pdf

Taller de Producción de Mensajes. (2022). Lenguaje audiovisual. En: https://www.academia.edu/10324959/Tpm_lenguaje_audiovisual

Veiga, J; De la Fuente Diez, E; Zimmermann, M. (2008). Modelos de estudios en investigación aplicada: conceptos y criterios para el diseño. En: https://scielo.isciii.es/pdf/mesetra/v54n210/aula.pdf

Fuente de las entrevistas:

Adriana Rodríguez. 2023. Comunicación personal. 4 de abril.

Fernando Aguilar. 2023. Comunicación personal. 4 de abril.

José Felipez. 2023. Comunicación personal. 24 de marzo.

Marleny Ramos. 2023. Comunicación personal.23 de marzo.

Osvaldo Vargas. 2023. Comunicación personal. 4 de abril.

Fuentes de las imágenes:

GCG GLOBAL. (2022). Planos fotográficos en función del protagonista. En: https://edu.gcfglobal.org/es/curso-de-fotografia-digital/tipos-de-planos-fotograficos/1/#

GCG GLOBAL. (2022). Planos según el ángul o de la cámara. En: https://edu.gcfglobal.org/es/curso-de-fotografia-digital/planos-fotograficos-angulo-de-la-camara/1/#

GCG GLOBAL. (2022). Composición fotográfi ca. En: https://edu.gcfglobal.org/es/curso-de-fotografia-digital/composicion-fotografica/1/#

Producción televisiva y lenguaje audiovisual

Published

2025-06-30

How to Cite

Vargas Ramírez, M. F. (2025). Television Production and Audiovisual Language of the Program “El Mañanero” on Red Uno - Cochabamba in the first quarter of 2023. Revista Punto Cero, 30(50), 8–27. https://doi.org/10.35319/puntocero.202550264