Social practices, discourses and gender relations in the university and work environment of women scientists in Bolivia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.202449246

Keywords:

Social practices, Gender discourses, Gender relations

Abstract

Through the application of questionnaires, this research has verified that Bolivian scientific women must overcome six categories of gender discourses (mother and wife woman, weak woman, instinctive and irrational woman, woman not suitable for science, invisible woman and woman submissive), as well as asymmetrical gender relations, both in universities and in their work spaces. They also have a common history of social practices in their first two socialization processes: home and school.

Author Biography

Martha Rosa Paz Burgos, Universidad Evangélica Boliviana

Bolivian communicator, journalist, researcher, and university professor. Master’s in Communication, Science, Technology, and Society from the University of Salamanca. Dean of the Faculty of Communication and Culture at the Evangelical University of Bolivia.

References

García Fernández C. (2018). “Mujeres y ciencias y tecnologías”. En: AGETIC. Estado TIC. Estado de las Tecnologías de Información y Comunicación en el Estado Plurinacional de Bolivia. 367-428. La Paz: Editorial del Estado Plurinacional de Bolivia.

Lucas M. J., Kahale D. T. y Miguel B. (2021). “Las mujeres y las ingenierías”. IQUAL. Revista de Género e Igualdad. (4), 1-17. Murcia: Universidad de Murcia. doi: http://dx.doi.org/10.6018/iqual.448641

Montenegro M. y Schulmeyer M. (2018). “Diferencia en la formación y desarrollo laboral de hombres y mujeres en áreas de ingeniería en Bolivia”. Aportes de la Comunicación y la Cultura. (24), 33-43. Santa Cruz de la Sierra: UPSA. Disponible en: https://ojs.upsa.edu.bo/index.php/aportes/article/view/68/57

Otero B. y Salamí E. (2009). “La presencia de la mujer en las carreras tecnológicas”. XV Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática. 295-302. Barcelona: Universidad Politécnica de Cataluña. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/228736571_La_Presencia_de_la_mujer_en_las_carreras_tecnologicas

Ruiz-Gutiérrez J. M. y Santana-Vega L. E. (2018). “Elección de carrera y género”. Revista Electrónica de Investigación y Docencia REID. (19), 7-20. Jaén: Universidad de Jaén. doi: https://doi.org/10.17561/reid.v0i19.3470

SEPMUD y CDH. (2022). Observaciones y recomendaciones del Comité para la Eliminación de la Discriminación contra la Mujer al Estado Plurinacional de Bolivia. La Paz: Editora Presencia.

UNESCO y IESALC. (2021). Mujeres en la educación superior: ¿la ventaja femenina ha puesto fin a las desigualdades de género? Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377183

Urioste M. C. (2016). “Estadísticas de género de las universidades de Santa Cruz de la Sierra”. Aportes de la Comunicación y la Cultura. (20), 52-59. Santa Cruz de la Sierra: UPSA. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-86712016000100006

Prácticas sociales

Published

2024-12-30

How to Cite

Paz Burgos, M. R. (2024). Social practices, discourses and gender relations in the university and work environment of women scientists in Bolivia. Revista Punto Cero, 29(49), 29–43. https://doi.org/10.35319/puntocero.202449246