Study on the factors affecting academic motivation with emphasis on emotions and formative evaluation, in secondary students at the Tiquipaya Educational Unit -Cochabamba-Bolivia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.202143181

Keywords:

Motivation, Motivational Factors, Academic Performance, Formative Evaluation

Abstract

In the first instance, the present work starts from the definition of motivation, its different types, some theories about it, its relationship with emotions and the formative evaluation from the perspective of different authors who have studied it over time. Subsequently, the data obtained in the theoretical analysis is contrasted with a field study in which adolescents between 14 and 17 years old from a private educational institution in the department of Cochabamba participated. The main objective was to investigate which are the motivational factors that intervene for a better academic performance in high school students, both in face-to-face and virtual classes.

Author Biography

Luz Karina Márquez Gonzales

Licenciada en Ciencias Jurídicas y Políticas. Magíster en Tecnología del Aprendizaje. Doctorante en Ciencias de la Educación. Profesora de Ciencias Sociales.

References

Ajello, A. M. (2003). La motivación para aprender. Manual de psicología de la educación (pp. 251-271). España. Popular.

Alonso, C. y Iandolo, G. (2017). Motivación académica: definición y componentes. Sección de artículos divulgativos de interés psicológico referenciados en APA de PSISE Madrid. PSISE Servicio de Psicología Clínica del Desarrollo. Unidad de Observación y Diagnóstico Funcional. https://bit.ly/33AH7dr. Recuperado el 28/02/2021.

Ávila, P. (2009). La importancia de la retroalimentación en los procesos de Evaluación. Universidad del valle de México. http://www.universidadcies.com/wp-content/uploads/2017/06/Avila_retroalimentacion.pdf. Recuperado el 15/02/2021.

Bisquerra, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. Estudio sobre Educación. No.11, págs 9-25. ISSN: 1578-7001.

Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona. CISSPRAXIS.

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2012). Educación emocional: estrategias para su puesta en práctica. Avances En Supervisión Educativa, Vol.16, págs. 1-11. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/502/342

Bisquerra, Rafael (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol.19(3),95-114. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411927006. Recuperado 21/02/2021.

Carrillo, M.; Padilla, J.; Rosero, T. y Sol Villagómez, M. (2009). La motivación y el aprendizaje. Alteridad, 4(1), 20-33. Quito, Ecuador. Universidad Politécnica Salesiana of Ecuador. https://www.learntechlib.org/p/195445/.24/01/2021.

Dewani, V. 2013. Motivation. Slideshare. http://de.slideshare.net/vijaydewani7/motivation-15959567.

De Caso Fuertes, A.M. (2014). Pautas para el estudio de la motivación académica.International Journal of Developmental and Educational Psychology, 6(1), 213-220. ISSN: 0214-9877. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851790025. DOI: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v6.736

Fernández, S. (2013). Motivación, interacción comunicativa y aprendizaje de lenguas. En: Tinta China. Didáctica. R e vis t a d e la Consejería de Educación en China. ME C y D, núm. 4.

Fernández, S. (2017). Evaluación y aprendizajes. Marcoele Revista de didáctica ele - ISSN 1885-2211 – No. 24. págs. 1-43.

García, A. E. (2008). Motivación individual. http://grupos.emagister.com/documento/administracion_motivacion_y_organizacion_/1048-38669. 7 de junio de 2008

Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona. Paidós

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona. Kairós

Goleman, D. (1999). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona. Kairós

Naranjo,M.L.(2009).Motivación:Perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Revista Educación, Vol.33 (2), 153-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44012058010. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v33i2.510

Ospina, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud. No.4. pgs. 158-160. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56209917

Panadero, E. y Tapia, J.A. (2014). Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica. Revista Psicología Educativa. No. 20 págs.11-22. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.002

Páez, M.; Fachinnelli, C.; Gutiérrez, O. y Hernández, M. (2007). Un análisis de las relaciones entre distintas dimensiones del autoconcepto y el rendimiento académico en una muestra de adolescentes argentinos. Revista Mexicana de Psicología, 24(1),77- 84. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243020635009. 20/02/2021

Pekrun, R. (1992). The Impact of Emotions on Learning and Achievement: Towards a Theory of Cognitive/Motivational Mediators. Applied Psychology, 41, 359-376. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1992.tb00712.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1992.tb00712.x

Quintanilla, B. (2003). La educación de la afectividad. Revista Panamericana de Pedagogía. Vol 4, págs.254-266. https://revistas.up.edu.mx/RPP/article/view/1891. 14/02/2021 DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.v0i4.1891

Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2000). Self- determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68– 78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68 DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Ryan, R.; Edward L. y Deci. E. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Revista Elsevier Vol.25 (1) págs.54-67. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0361476X99910202 DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020

Rovira, I. (2008). Motivación extrínseca: definición, características y efectos. Psicología y mente. https://psicologiaymente.com/psicologia/motivacion-extrinseca. 24/03/2021

Santrock, J. (2002). Psicología de la educación. Edit. Mc Graw-Hill. México

Tapia, J.A. (1997). Motivar para el aprendizaje: teoría y estrategias. Ed. Cast. Edebe. España.

Trechera, J. L. (2005). Saber motivar: ¿El palo o la zanahoria? http://www.psicologia-online.com/artículos/2005/motivacion.shtml.15 de febrero de 2021

Valdés, A.; Ruiz G.; Restrepo J. y Cardona, M. (2005). Aportes del constructivismo y la cultura matríztica a la terapia familiar sistémica. Revista Universidad Católica Luis Amigó, 1, pp. 276-292. DOI: https://doi.org/10.21501/25907565.2660 DOI: https://doi.org/10.21501/25907565.2660

Wigfield, A.; Guthrie, J.; Tonks, S. y Perencevich, K. (2004). Children’s Motivation for Reading: Domain Specificity and Instructional Influences. Journal of Educational Research.Vol.97. DOI.-10.3200/JOER.97.6.299-310. DOI: https://doi.org/10.3200/JOER.97.6.299-310

Estudio sobre los factores que afectan la motivación académica con énfasis en las emociones y la evaluación formativa en los estudiantes de secundaria en la Unidad Educativa Tiquipaya Cochabamba-Bolivia

Published

2021-12-03

How to Cite

Márquez Gonzales, L. K. (2021). Study on the factors affecting academic motivation with emphasis on emotions and formative evaluation, in secondary students at the Tiquipaya Educational Unit -Cochabamba-Bolivia . Revista Punto Cero, 26(43), 70–85. https://doi.org/10.35319/puntocero.202143181