The film maker condition. Aesthetic- Philosophical and Political Bets in Cinematographic Work

Authors

  • Miguel Á Díaz Jiménez Universidad Católica Boliviana

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.201225155

Keywords:

Cinema, Art, Aesthetic, Creation, Industrial Arts, Resistance, Social Control

Abstract

The understanding of the artistic classic and contemporary film productions suggests its treatment as arts, because the cinematographic work operates a reinterpretation of the art idea itself. Thus, as a 20th century modern invention and art, cinema demands something more than an aesthetic judgment respect the other arts. By its specificity cinema has aesthetic demands that go to the very foundation of the arts. Therefore, its “industrial art” status does not reveal its aesthetic peculiarity, but just a general character motivated by a qualifying trend of art history. For that reason, we need to understand that sense of art that cinema opens and from which it understands itself and allows understanding modern arts.

Author Biography

Miguel Á Díaz Jiménez, Universidad Católica Boliviana

Boliviano. Magíster en Filosofía por el Centre Sèvres, Facultés Jésuites de París - Francia. Docente de la carrera de Filosofía y Letras en la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Docente-investigador en el Instituto Latinoamericano de Misionología ILAMIS de la Universidad Católica Boliviana “San Pablo”.

References

BADIOU, Alain (2004) “El cine como experimentación filosófica”, en YoEL, gerardo (comp. y prólogo) Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires. Manantial. Paginas 23-81

BASSA Joan, FrEIXAS ramón (2000) El sexo en el cine y el cine de sexo. Barcelona. Paidós.

BERGSON, Henri (1942). La evolución creadora. Montevideo. garcía & compañía ed.

BERGSON, Henri (1943). Materia y Memoria. Buenos Aires. Cayetano Colomino ed.

BLACK Gregory D. (1999). Hollywood

CRUBELLIER, María Isabel (2010). “Esperando una utopía” en revista Imagofagia Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (ASAECA), N° 2 <http://www.asaeca.org/imagofagia> (23/05/2011).

DELEUZE, gilles (1969). Logique du sens. Paris. Minuit

DELEUZE, gilles (1983). Cinéma 1. L’image-mouvement. Paris. Minuit.

DELEUZE, gilles (1985). Cinéma 2. L’image-temps. Paris. Minuit.

DELEUZE, gilles (1987). “Qu’est-ce que l’acte de création?” (Video).

DELEUZE, gilles (1988). L’Abécédaire de Gilles Deleuze (DVD). Paris. regards.

DELEUZE, gilles (1996). Conversaciones (1972–1990). Valencia. Pre–textos.

DELEUZE, gilles (2006). Gilles Deleuze. Cinéma (6 CD) Paris. “À voix haute”. gallimard.

GUBERN, román (2010). Historia del cine. Madrid. rBA coleccionables, S.A.

MARRATI, Paola (2006). Gilles Deleuze: Cine y Filosofía. Buenos Aires. Nueva Visión.

MARTIN Jorge (2010). “La imagen- movimiento: Deleuze y la relación Beckett-Bergson” en ARETÉ Revista de Filosofía, Vol. XXII, N° 1, pp. 51-68.

RODRIGUEZ, María del Carmen (2004). “Imágenes del tiempo en el cine (versión deleuzeana)” en YoEL, gerardo (comp. y prólogo) Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires. Manantial, páginas 91-126.

TRUFFAUT François (1974). El cine según Hitchcock. Madrid. Alianza Editorial censurado. Madrid. University Press. Cambridge

BRICMONT Jean, SoKAL Alan (1999) “gilles Deleuze y Félix guattari” en Imposturas intelectuales. Barcelona. Paidós, páginas 157-168.

COLABORACION (En) (1984). El cine, su técnica y su historia. Barcelona. Sopena.

ZIZEK Slavoj (2006). “Arte: las cabezas Sobre Deleuze y consecuencias, parlantes” en Órganos sin cuerpo. Valencia, PrE-TEXToS, páginas 173-208.

La condición cinematográfica. Apuestas estético-filosóficas y políticas en el quehacer cinematográfico

Published

2012-11-02

How to Cite

Díaz Jiménez, M. Á. (2012). The film maker condition. Aesthetic- Philosophical and Political Bets in Cinematographic Work. Revista Punto Cero, 17(25). https://doi.org/10.35319/puntocero.201225155