The film maker condition. Aesthetic- Philosophical and Political Bets in Cinematographic Work
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.201225155Keywords:
Cinema, Art, Aesthetic, Creation, Industrial Arts, Resistance, Social ControlAbstract
The understanding of the artistic classic and contemporary film productions suggests its treatment as arts, because the cinematographic work operates a reinterpretation of the art idea itself. Thus, as a 20th century modern invention and art, cinema demands something more than an aesthetic judgment respect the other arts. By its specificity cinema has aesthetic demands that go to the very foundation of the arts. Therefore, its “industrial art” status does not reveal its aesthetic peculiarity, but just a general character motivated by a qualifying trend of art history. For that reason, we need to understand that sense of art that cinema opens and from which it understands itself and allows understanding modern arts.
References
BADIOU, Alain (2004) “El cine como experimentación filosófica”, en YoEL, gerardo (comp. y prólogo) Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires. Manantial. Paginas 23-81
BASSA Joan, FrEIXAS ramón (2000) El sexo en el cine y el cine de sexo. Barcelona. Paidós.
BERGSON, Henri (1942). La evolución creadora. Montevideo. garcía & compañía ed.
BERGSON, Henri (1943). Materia y Memoria. Buenos Aires. Cayetano Colomino ed.
BLACK Gregory D. (1999). Hollywood
CRUBELLIER, María Isabel (2010). “Esperando una utopía” en revista Imagofagia Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (ASAECA), N° 2 <http://www.asaeca.org/imagofagia> (23/05/2011).
DELEUZE, gilles (1969). Logique du sens. Paris. Minuit
DELEUZE, gilles (1983). Cinéma 1. L’image-mouvement. Paris. Minuit.
DELEUZE, gilles (1985). Cinéma 2. L’image-temps. Paris. Minuit.
DELEUZE, gilles (1987). “Qu’est-ce que l’acte de création?” (Video).
DELEUZE, gilles (1988). L’Abécédaire de Gilles Deleuze (DVD). Paris. regards.
DELEUZE, gilles (1996). Conversaciones (1972–1990). Valencia. Pre–textos.
DELEUZE, gilles (2006). Gilles Deleuze. Cinéma (6 CD) Paris. “À voix haute”. gallimard.
GUBERN, román (2010). Historia del cine. Madrid. rBA coleccionables, S.A.
MARRATI, Paola (2006). Gilles Deleuze: Cine y Filosofía. Buenos Aires. Nueva Visión.
MARTIN Jorge (2010). “La imagen- movimiento: Deleuze y la relación Beckett-Bergson” en ARETÉ Revista de Filosofía, Vol. XXII, N° 1, pp. 51-68.
RODRIGUEZ, María del Carmen (2004). “Imágenes del tiempo en el cine (versión deleuzeana)” en YoEL, gerardo (comp. y prólogo) Pensar el cine 1: imagen, ética y filosofía. Buenos Aires. Manantial, páginas 91-126.
TRUFFAUT François (1974). El cine según Hitchcock. Madrid. Alianza Editorial censurado. Madrid. University Press. Cambridge
BRICMONT Jean, SoKAL Alan (1999) “gilles Deleuze y Félix guattari” en Imposturas intelectuales. Barcelona. Paidós, páginas 157-168.
COLABORACION (En) (1984). El cine, su técnica y su historia. Barcelona. Sopena.
ZIZEK Slavoj (2006). “Arte: las cabezas Sobre Deleuze y consecuencias, parlantes” en Órganos sin cuerpo. Valencia, PrE-TEXToS, páginas 173-208.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.