The Biographical Text as Didactic Proposal to Build Up the Communication Written Skills in Secondary School Students
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.201225152Keywords:
Education, Written Communication Skills, Biographical Text Production, Didactic InnovationAbstract
This didactic innovation proposal aimed to build up the communicative competence skills of the National Secondary School “Juan Capriles” students through the production of biographical texts as teaching proposal that allows the understanding of the recursive process of writing. Theoretically based on textual communicative approach: communicative because it understands that the fundamental function of language is communication between people, and textual because the oral and written expression of a communication translates into a text. Methodologically she was supported in the qualitative approach and was supported by a research - action with a design in four phases: diagnostic, proposed teaching design, implementation of the plan of action and evaluation.
References
MAMANI, Bertha (2011) “Se que en un futuro no muy lejano voy a buscar los apuntes que tengo para hacer trabajos que tenga en la universidad. Para los trabajos del colegio tambien. Quisiera ser dueña de un libro que yo haya escrito...” (SIC). estudiante del Colegio “Juan Capriles”.
AL DÍA (2011). “Sólo el 13% de los niños tienen elevada comprensión de lectura”. Periódico Página Siete. Año II/ Número 432. La Paz, Bolivia: jueves 30 de junio de 2011. Especial, p. 37.
BALL VARGAS, Manuella (2004). “Producción de textos biográficos: Experiencia pedagógica con estudiantes universitarios” en Revista Acción Pedagógica, Vol. 13, No 1, 84-91, 2004.
BISQUERRA, Rafael (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid. Editorial La Muralla 1a Edición.
BRIONES, Guillermo (1999). La formulación de problemas de investigación social. Bogotá. Editorial Convenio Andrés Bello 3a Edición.
CASSANY, Daniel; LUNA, Martha; SANZ, gloria (2000). Enseñar Lengua. Barcelona. Editorial graó.
GARCÍA CÓRDOBA, fernando (2002). El cuestionario: recomendaciones metodológicas para el diseño de cuestionarios. México. Limusa 1a Edición.
HERNáNDEZ, roberto; fErNáNDEZ, Carlos; y BAPTISTA, Pilar (2006). Metodología de la Iztapalapa. Editorial Interamericana 4a Edición. investigación. Mcgraw Hill
LAIME, Melva; SOTOMAYOr, Miriam; SALAMANCA, Jessica (2003). “área de Lenguaje y Comunicación” en Diseño Curricular para el nivel de educación primaria. La Paz. Editorial Ministerio de Educación.
LATORRE, Antonio (2004). La investigación – acción: conocer y cambiar la práctica educativa. La Paz. Editorial graó de Irif 2a Edición.
LOMAS, Carlos (compilador) (2006). Enseñar lenguaje para aprender a comunicar(se). Bogotá. Editorial Cooperativa Magisterio Volumen I.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2010). Ley de la Educación “Avelino Siñani – Elizardo Pérez”. La Paz. gaceta oficial de Bolivia, 20 de diciembre de 2010.
NAVIA, Mónica (2002). “Lenguaje” en Mallas curriculares: Formación Docente para Educación Secundaria. La Paz. Editorial Campo Iris.
NAVIA, Walter; y PoSTIgo, ximena (2009). La Palabra viva: Lectura, escritura y expresión oral. La Paz. Editorial Instituto de Estudios Bolivianos Volumen I.
PÉREZ SERRANo, gloria (2000). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes I Métodos. Madrid. Editorial La Muralla 3a Edición.
VICIENDO, Consuelo (1996). Acerca de los métodos y técnicas de la investigación. La Habana. S/ed.
ZARATE, Mario (2011). Informe de detección desituacionesproblemáticasenlamateria de Lenguaje - Literatura. (Inédito). El Alto. Escuela Superior de formación de Maestros Tecnológico y Humanístico El Alto (ESfMTHEA).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.