Public TV and Digital Change TV. Technology – Audience – Formats

Authors

  • Valerio Fuenzalida Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.201530107

Keywords:

Public TV, Digital Technology, TV Formats, Audience

Abstract

Has Public TV nowadays value for citizen-audience? Neoliberalism said that private TV was sufficient for social life. I state that propagandistic TV for government is not in service for citizen-audience. But independent Public TV has with digitalization the opportunity to improve information quality and to offer new children programs.

Author Biography

Valerio Fuenzalida, Universidad Católica de Chile

Chileno, productor de TV. Especializado en recepción por la audiencia, en TV Pública, y TV infantil. Ex Jefe de Investigación cualitativa de Audiencia en TVN de Chile. Autor de una treintena de libros y una centena de artículos sobre TV. Profesor en la Cátedra UNESCO de Comunicación. Actualmente trabaja como consultor para canales televisivos en géneros televisivos y en investigación de audiencia, y como profesor invitado en Universidades. Profesor en la Facultad de Comunicaciones de la Universidad Católica de Chile. Ha sido editor de los 3 Panoramas del Audiovisual chileno y por 7 años coordinador en Chile del Observatorio de la Ficción Iberoamericana (Obitel).

References

Arendt, H. La promesa de la política. Barcelona. Paidós. 2008.

Céspedes Calderón, A. Cerebro inteligencia y emoción: neurociencias aplicadas a la educación permanente. Santiago de Chile. Fundación Mírame. 2007.

Bettelheim B. Introducción a Los Cuentos de Perrault. Barcelona. Ed. Crítica.1980.

Bettelheim B. Do children need television?. In: Löhr P. and Meyer M. (ed.). Children Television and the New Media. P.3-7. Luton. University of Luton Press. 1999.

Dussaillant F. y González P. Rentabilidad de la inversión en primera infancia. Estudios Sociales. Santiago de Chile. n.120, p.187- 222. 2012.

Erikson E. El ciclo vital completado. Barcelona. Ediciones Paidós Ibérica. 2000.

Fontevecchia J. Entrevista con Ignacio Ramonet. Periodismo militante no es información. Buenos Aires. Perfil.com www.perfil.com/ediciones/politica/-20119-608-0055.html 11 de septiembre de 2011.

Habermas J. Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona. G.Gili. 1981.

Habermas J. Teoría de la acción comunicativa. Vol II. Madrid. Taurus. 1987.

Habermas J. Verdad y justificación. Madrid. Trotta. 2002

Hopmann, D.N., de Vreese C. H., Albaek E. Incumbency Bonus in Election News Coverage Explained: The Logics of Political Power and the Media Market. Journal of Communication v. 61, n. 2, p. 264-282. April 2011

Lavados J. El cerebro y la educación. Neurobiología del aprendizaje. Santiago de Chile. Taurus. 2012.

Lavados J. La Neurobiología del Aprendizaje y la Educación. Estudios Sociales. Santiago de Chile. n. 117, p. 69-90. 2009.

Iyengar, S. and Hahn, K.S. Red Media, Blue Media: Evidence of selectivity in media use. Journal of Communication, v. 59, n. 1, p. 19-39. March 2009.

Milicic N. & López de Lérida S. La importancia del aprendizaje socioemocional en el contexto de la primera infancia. Estudios Sociales. Santiago de Chile, n. 120, p. 59- 86. 2012.

Papalia D. Desarrollo Humano. McGraw-Hill. 2005.

Sánchez S. La televisión pública suma. Charla de Ignacio Ramonet en el MICSUR. Página 12. Buenos Aires. Cultura y espectáculos. Sábado 17 de mayo 2014.

Wessler H. & Rinke Eike M. Deliberative Performance of Television News in Three Types of Democracy: insights from the United States, Germany, and Russia. Journal of Communication v. 64, n. 5, p. 827-851. Oct. 2014.

Veyne P. Entretien avec François Flahault, Nathalie Heinich, Jean-Marie Schaeffer », L’Homme, 175-176 | 2005. Référence électronique. Paul Veyne, Entretien avec François Flahault, Nathalie Heinich, Jean- Marie Schaeffer », L’Homme [En ligne], 175-176 | juillet-septembre 2005, mis en ligne le 30 octobre 2005. Consulté le 13 décembre 2014. Disponible en URL : http://lhomme.revues.org/1927

Winnicott, D.W. Playing and Reality. London: Tavistock Publications. 1971.

Televisión Pública y Cambio Digital. Tecnología TV – Audiencias – Formatos

Published

2015-07-03

How to Cite

Fuenzalida, V. (2015). Public TV and Digital Change TV. Technology – Audience – Formats. Revista Punto Cero, 20(30), 31–46. https://doi.org/10.35319/puntocero.201530107