Cecilio Guzman de Rojas: The Ande seen with aesthetic sense
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.20173475Keywords:
Mystique of earth, Philosophy of Art, Aesthetic, Landscape, SymbolAbstract
The purpose of this work is to analyze and describe the contribution of the artistic field of the early twentieth century as an inaugural manifestation to the so - called telluric philosophy in Bolivia. The artistic representations had the purpose of transmitting a series of political messages symbolized in portraying the landscape and the Andean man in an idealistic, serene way, surrounded by a pleasant, soft and colorful environment, which then happens to be the expression of a represented political ideology through the philosophical current called “a mystique of the earth”. The article focuses on outlining one of the greatest exponents of painting: the artist Cecilio Guzmán de Rojas.
References
Guillermo Francovich, El pensamiento boliviano en el siglo XX, México: FCE 1956, p. 87; Cf. Guillermo Francovich, La filosofía en Bolivia, Buenos Aires: Editorial Losada 1945, pp. 155-165. Ibíd., p. 88.
El filósofo Roberto Prudencio fundó en 1939 la Revista Kollasuyo. Prudencio no concibió un libro que englobe todas sus teorías estéticas, filosóficas, históricas, sino toda su producción se encuentra dispersa en periódicos, revistas y principalmente en la Revista Kollasuyo. El artículo más explícito sobre el telurismo se encuentra expuesto en Sentido y proyección del Kollasuyo, en: REVISTA KOLLASUYO (La Paz), N° 12, diciembre de 1939, pp. 3-11.
Fernando Diez de Medina, Thunupa, La Paz: Gisbert y Cía. 1947.
Humberto Palza, El hombre como método, San Francisco de California, U.S.A., 1939.
Federico Ávila, La revisión de nuestro pasado, La Paz: Editorial Boliviana, 1936.
Declaración de conceptos plásticos por Cecilio Guzmán de Rojas a su retorno a Bolivia en el año de 1929, en: EL DIARIO (La Paz), 12 de noviembre de 1929.
Iván Guzmán de Rojas, Datos biográficos del pintor boliviano Cecilio Guzmán de Rojas (1899-1950) con extractos de artículos de la prensa internacional de su obra, Recuperado de: https://www.dropbox.com/s/fq75i9dqjc4dez4/BioDatCGR.pdf?dl=0; sobre otros datos biográficos acerca de Cecilio Guzmán de Rojas cf. Marcelo Calvo, Mística y paisaje, La Paz: Editorial Juventud 1986; Oscar Cerruto, La muerte mágica, La Paz: Ediciones altiplano 1988; Jorge Villanueva Suárez, Dibujantes, pintores y escultores bolivianos, La Paz: 2da. edición, CIMA 2007; catalogo conmemorativo de la obra pictórica de Cecilio Guzmán de Rojas, realizada por Pedro Querejazu para la Exposición en el centenario de su nacimiento (24 de octubre -1999 a 31 de mayo -2000), Fundación Cultural del Banco Central de Bolivia; y Teresa Gisbert y José de Mesa, Historia del arte en Bolivia – Periodo Republicano (tomo III), La Paz: Gisbert y Cia. S.A. / Fundación Simón I. Patiño.
Wilson Mendieta Pacheco, Cecilio Guzmán de Rojas: conductor estético de los Andes, La Paz: CIMA 1999. Ibíd., p. 25.
Stefan Baciu, Tristán Marof de cuerpo entero, Ediciones ISLA, 1987, p. 133-134.
Este hecho también fue confirmado por Guillermo Lora: “Cecilio Guzmán de Rojas estuvo vinculado al PSOB e hizo un retrato de Marof”, en: Diccionario político histórico cultural, Ediciones Masas, La Paz, 1985, p. 252.
Entrevista realizada a Iván Guzmán de Rojas por el autor, La Paz, 18 de abril de 2017. Ibíd., (nota 9), p. 35.
Marina Núñez del Prado, Eternidad en los Andes, Editorial Lord Cochrane, Santiago de Chile, 1973, p. 38.
Fernando Diez de Medina, El pintor del Ande, en: Thunupa, La Paz: Gisbert y Cía. 1947, pp. 163-173.
Fernando Diez de Medina, Noticia de la pintura boliviana, en: El velero matinal, La Paz, Editorial América 1935, pp. 229-256.
Rigoberto Villarroel Claure, La pintura nueva de Bolivia, en: (La Paz), 1972, SEPARATA, Arte y Arqueología N° 2, Revista del Instituto de Estudios Bolivianos, Sección Arte, División de Extensión Universitaria, Universidad Mayor de San Andrés, pp. 5-19.
Carlos Salazar Mostajo, La pintura contemporánea de Bolivia. Ensayo histórico-crítico, La Paz: Editorial Juventud 1989, p. 66.
Rigoberto Villarroel Claure, Arte contemporáneo. Pintores, escultores y grabadores bolivianos, Argentina: Imprenta López, 1952, p. 23.- Cf. una visión general del arte boliviano fue divulgado en el exterior, Rigoberto Villarroel Claure, Art In Latin America Today Bolivia, Pan American Union, Washington, D. C., 1963, pp. 1-86; y Rigoberto Villarroel Claure, Introducción a la historia boliviana del arte, en REVISTA MUNICIPAL DE ARTE Y LETRAS KHANA (La Paz), Año XI, Vol. II, N° 39, 1967, pp. 167-206. Ibíd., (nota 19), p. 69. Ibíd., (nota 7). Ibíd., (nota 18), p. 7

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.