Communicate for participation and incidence.

Authors

  • Washington Uranga Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.20214267

Keywords:

Communication, Participation, Incidence, Power

Abstract

It is necessary to rethink communication as a category to return to the essence of human sociality and the forms of relationship between subjects. Currently, the above refers to the link between communication and politics, and to the power games in the symbolic scenario. In order to understand communication it is necessary to do so from the complexity of social processes. The right to communication as an enabling right, the role of communicators, participation and incidence.

Author Biography

Washington Uranga, Universidad de Buenos Aires

Profesor. Comunicador social. Docente investigador Universidad de Buenos Aires y Universidad Nacional de La Plata. Director de la Maestría en Comunicación Institucional, Universidad Nacional de San Luis. Argentina.

References

CERTEAU, Michel de (2007). La invención de lo cotidiano. Volumen I. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente, Universidad Iberoamericana. s/n, México.

CONTRERAS BASPINERO, Adalid (2018). Recordar el futuro. Planificación de la comunicación desde la comunicación. Neiva (Colombia), Universidad Surcolombiana.

DÍAZ, Ester (2004). Foucault y el poder de la verdad. http://www.estherdiaz.com.ar/textos/foucault_verdad.htm. (11/10/2020).

MARTIN-BARBERO, Jesús (2018). La palabra y la acción. Por una dialéctica de la liberación. Bogotá. Editorial Pontificia Universidad Javeriana. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.9789587814903

MARTIN-BARBERO, Jesús (1991). De los medios a las mediaciones. Barcelona, Editorial Gustavo Gili. Versión revisada.

MASSONI, Sandra (2011). Comunicación estratégica. Comunicación para la innovación. Rosario. México, Homo Sapiens.

URANGA, Washington (2006). Conocer, transformar, comunicar. Buenos Aires, Editora Patria Grande.

URANGA Washington y THOMPSON, Héctor (coordinadores) (2006). La incidencia como camino para la construcción de ciudadanía. Buenos Aires, Editora Patria Grande.

Comunicar para la participación y la incidencia

Published

2021-07-02

How to Cite

Uranga, W. (2021). Communicate for participation and incidence. Revista Punto Cero, 26(42), 24–31. https://doi.org/10.35319/puntocero.20214267