Methodology for a postmodern approach to transdisciplinary learning communities.

Authors

  • Lorena Reyes Villa Keyes Universidad Católica Boliviana

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.20193835

Keywords:

Trans Disciplinary Learning Community, Procedural Strategic Guidelines, Dynamic Spiral Process

Abstract

Studying communities from a postmodern approach is complex. However, doing it with a correct and organized methodology facilitates the analysis and study. In this way, a methodology called “process dynamic spiral” is proposed. This was applied to the transdisciplinary learning community of the VLIR-UOS program of the Bolivian Catholic University “San Pablo” in the Cochabamba region. It is presented in four levels of analysis. Each one facilitates the identification of the elements that, later, will be the guidelines that will govern the study of the communities in future research. Therefore, to approach, from a postmodern view, to the communities, it is important to apply the proposed methodology to identify the guidelines that will allow understanding the communities to study them better in the future.

Author Biography

Lorena Reyes Villa Keyes, Universidad Católica Boliviana

Boliviana, licenciada en Comunicación Social de la Universidad Católica Bolivia “San Pablo”

References

Libros

Baudrillard, Jean (2002). “Postmodernidades”. En: Connor, Steven. Cultura Postmoderna. Introducción A Las Teorías De La Contemporaneidad. Madrid: Akal S.A

Colom, Antonio (1997). Educació I Cultura. Postmodernidad Y Educación, Fundamentos Y Perspectivas. Barcelona: S.E.

Colom, Antonio Y Melich, Juan (1993). Postmodernidad Y Educación. La Teoría De Toffler Y La Práctica De La Cmv. Barcelona: S.E.

Connor, Steven (2002). Cultura Postmoderna. Introducción A Las Teorías De La Contemporaneidad. Madrid: Akal S.A.

Craps, Marc (2018). Transdisciplinarity (Definition) And Sustainable Development. Brussels: Faculty Of Economics And Business Management.

Delgado, Freddy Y Rist, Stephan (Edit.) (2006). Ciencias, Diálogo De Saberes Y Transdisciplinariedad. La Paz: Editorial Plural.

Díaz, Esther (1988). Posmodernidad. S.L. Editorial Biblos.

Gómez, Elba (2011). La Investigación Transdisciplinar Y El Posicionamiento Del Investigador Como Actor Social. Medellín: 55 Universidad De Antioquia.

González, Jorge Et Al (2015). Cibercultura E Iniciación En La Investigación Interdisciplinaria. Ciudad De México: Universidad Autónoma De México.

Hadorn, G.; Pohl, C. Y Bammer, C. (2010). Resolviendo Problemas: Investigación Transdisciplinaria. En: Forderman, Klein Y Mitchan. The Oxford Handbook Of Interdisciplinary. Oxford: Oxford University Press.

Jameson, Fredric (1991). Ensayos Sobre El Posmodernismo. Buenos Aires: Editorial Imago Mundi.

London, Sylvia Y Rodríguez, Irma (2001). “The Development Of A Collaborative Learning Community In An Educational Setting. From Alienation To Invitation”. En: Council For Cultural And Social Science Research, Academia De Finlandia, Año 2001, Proyecto Nº 111184, Finlandia.

Lyotard, Jean Francois (1991). La Condición Postmoderna. Informe Del Saber. Madrid: Editorial Cátedra S.A.

Lyotard, Jean-Francois. (1989). La Postmodernidad Explicada A Los Niños. México: Gedisa.

Tamayo, Mario (2004). El Proceso De La Investigación Científica. México: Editorial Limusa.

Revistas

Agle, Bradley; Mitchell, Ronald Y Wood, Donna (1997). Toward A Theory Of Stakeholder Identification And Salience. Defining The Principle Of Who And What Really Counts. Vol 22: Pp. 853-886. Online, By: Academy Of Management.

Camejo, Armando (2006). La Epistemología Constructivista En El Contexto De La Postmodernidad. Revista Nómadas. Nº 14:,Pp. 1-7, San Carlos.

Carrizo, Luis Et Al (2004). Transdisciplinariedad Y Complejidad En El Análisis Social. Programa Most, Unesco. Vol 70: Pp. 1-67, París.

Chávez, Noé Y Torres, Guillermo (2012). La Organización Inteligente En Un Ambiente De Aprendizaje: Una Exploración De Sus Aspectos Generales. Revista Ad-Minister, Universidad Eafit. Nº 21: Pp. 1-16, Medellín.

Martínez, Miguel (2007). Conceptualización De La Transdisciplinariedad. Polis, Universidad Bolivariana. Nº16: Pp. 1-15, Chile.

Páginas de internet

“Memoria y posmodernidad: espacio, tiempo y sujeto”. Sanz, Miguel Ángel. ‹https://ifc.dpz.es/recursos/publicaciones/30/99/13lorono.pdf›. (Fecha de consulta: 21/09/2018).

“Organization: Communities of practice and social learning systems”. Wenger, Etienne. <http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/135050840072002>. (Fecha de consulta 16/11/2017).

“Teoría general de sistemas”. Tamayo, Alonso. http://bdigital.unal.edu.co/57900/1/teoriageneraldesistemas.pdf , Universidad Nacional de Colombia Sede Manizales. (Fecha de consulta: 03/11/2018).

“Transdisciplinary research Methologies: Dealing with multiple roles”. Craps, Marc Presentación Power Point, Google Drive: VLIR Cochabamba-Artículos transdisciplinarios, slides Marc, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

“Transdisciplinary research Methologies: Dealing with multiple actors” Craps, Marc. Presentación Power Point, Google Drive: VLIR Cochabamba-Artículos transdisciplinarios, slides Marc, Universidad Católica Boliviana San Pablo, Cochabamba.

Metodología para un acercamiento postmoderno hacia las comunidades de aprendizaje transdisciplinarias.

Published

2019-06-07

How to Cite

Reyes Villa Keyes, L. . (2019). Methodology for a postmodern approach to transdisciplinary learning communities. Revista Punto Cero, 24(38), 45–56. https://doi.org/10.35319/puntocero.20193835