Theory and practice of a cinema with its people... drunk: Intoxication in Bolivian cinema of the last 25 years

Authors

  • Santiago Espinoza A. Universidad Catolica Boliviana
  • Andrés Laguna T. La Ramona Cultural

Keywords:

cinema, Bolivia, popular celebrations

Abstract

This article pretends to analyze in detail not only the different ways that drunkenness has been shown in the Bolivian cinema, but to describe the importance that has been given to the act of getting drunk on those tapes that are considered representative of the last 25 years. Nor it is an attempt to interpret the modes of representation on the party, and not just because the subject, in itself, lends to specific studies with other components as drunkenness, but because it is considered that the consumption of alcoholic beverages is not a unique behavior of the celebrations.

Author Biographies

Santiago Espinoza A., Universidad Catolica Boliviana

Boliviano, licenciado en Comunicación Social, corresponsal en Cochabamba del Observatorio
Nacional de Medios (Onadem) de la Fundación UNIR Bolivia, docente de la carrera de Comunicación de la de la Universidad Católica Boliviana (UCB) “San Pablo” (Unidad Académica Cochabamba) y editor del suplemento cultural Ramona.

Andrés Laguna T., La Ramona Cultural

Boliviano, licenciado en Antropología y en Filosofía y Letras, realiza una Maestría en Estudios Latinoamericanos en España y es editor del suplemento cultural Ramona.

References

ESPINOZA, Santiago (2008). “Airamppo o el nacimiento del cine chichero” en Ramona Nº 176 p.4-5, Cochabamba, periódico Opinión.

FEDAM (1999). El cine de Jorge Sanjinés. Santa Cruz, Ed. Imprenta Landívar.

GARCíA PABÓN, Leonardo (2007). “Indigenismo y sujetos nacionales en el cine de

Jorge Sanjinés” en La patria íntima. Alegorías nacionales en la literatura y el cine en Bolivia. La Paz, Plural.

GUMUCIO, Alfonso (2005). “Renacimiento del cine boliviano” en Encuentro Nº 10 p.

-27.

GUMUCIO, Alfonso (1982). Historia del Cine en Bolivia. Cochabamba, Editorial Los Amigos del Libro.

MESA, Carlos d. (1985). La aventura del cine boliviano 1952-1985. La Paz, gisbert y Cia.,

RAMONA (2008). “Leaving Las Velas” en Ramona-Opinión Nº 179 p.5, Cochabamba.

SANJINÉS, Jorge y grupo Ukamau (1979). Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México, Siglo XXI.

– (1990) La nación clandestina. La Paz, grupo Ukamau.

SUSZ, Pedro (1991). Filmo video grafía boliviana básica (1904-1990). La Paz, Ed. Cinemateca Boliviana.

VARIOS AUTORES (2009) Historia de la Cultura Boliviana en el Siglo XX. II Teatro, Cine y Video. Sucre, Ed. Agua del Ministerio.

Published

2025-10-29

How to Cite

Espinoza A., S., & Laguna T., A. (2025). Theory and practice of a cinema with its people. drunk: Intoxication in Bolivian cinema of the last 25 years. Revista Punto Cero, 15(21), 37–42. Retrieved from https://puntocero.ucb.edu.bo/a/article/view/291