Theory and practice of a cinema with its people... drunk: Intoxication in Bolivian cinema of the last 25 years
Keywords:
cinema, Bolivia, popular celebrationsAbstract
This article pretends to analyze in detail not only the different ways that drunkenness has been shown in the Bolivian cinema, but to describe the importance that has been given to the act of getting drunk on those tapes that are considered representative of the last 25 years. Nor it is an attempt to interpret the modes of representation on the party, and not just because the subject, in itself, lends to specific studies with other components as drunkenness, but because it is considered that the consumption of alcoholic beverages is not a unique behavior of the celebrations.
References
ESPINOZA, Santiago (2008). “Airamppo o el nacimiento del cine chichero” en Ramona Nº 176 p.4-5, Cochabamba, periódico Opinión.
FEDAM (1999). El cine de Jorge Sanjinés. Santa Cruz, Ed. Imprenta Landívar.
GARCíA PABÓN, Leonardo (2007). “Indigenismo y sujetos nacionales en el cine de
Jorge Sanjinés” en La patria íntima. Alegorías nacionales en la literatura y el cine en Bolivia. La Paz, Plural.
GUMUCIO, Alfonso (2005). “Renacimiento del cine boliviano” en Encuentro Nº 10 p.
-27.
GUMUCIO, Alfonso (1982). Historia del Cine en Bolivia. Cochabamba, Editorial Los Amigos del Libro.
MESA, Carlos d. (1985). La aventura del cine boliviano 1952-1985. La Paz, gisbert y Cia.,
RAMONA (2008). “Leaving Las Velas” en Ramona-Opinión Nº 179 p.5, Cochabamba.
SANJINÉS, Jorge y grupo Ukamau (1979). Teoría y práctica de un cine junto al pueblo. México, Siglo XXI.
– (1990) La nación clandestina. La Paz, grupo Ukamau.
SUSZ, Pedro (1991). Filmo video grafía boliviana básica (1904-1990). La Paz, Ed. Cinemateca Boliviana.
VARIOS AUTORES (2009) Historia de la Cultura Boliviana en el Siglo XX. II Teatro, Cine y Video. Sucre, Ed. Agua del Ministerio.
 
											Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
 
						
