CHALLENGES IN COMMUNICATION FORMATION AND RESEARCH WITHIN THE FRAMEWORK OF THE KNOWLEDGE SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.202448231

Keywords:

communication, investigation, formation, research creation, audiovisual

Abstract

The text presents the reflection on the challenges that are evident for formation and research in communication in the Antioquia region of Colombia; This is based on the study “Cartography of the theoretical perspectives and scenarios of communication formation in Colombia within the framework of the Knowledge Society” advanced by the Association of Communication Faculties and Programs of Colombia, in alliance with researchers from the whole country. In relation to research competence, one of the challenges is training for Research + Creation (CI) since this strengthens the intersection between art, science and technology, while promoting the development of content oriented to the social appropriation of knowledge and innovation processes in various areas that include, in many cases, the use of Big Data and Artificial Intelligence (AI). Additionally, the challenge of university, business, State and society integration is presented.

Author Biographies

Mónica Valle, Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid

Doctora en Estudios Científicos- Sociales - Universidad Jesuita de Guadalajara- ITESO. Magíster en Comunicación Universidad Iberoamericana de México-Plantel Santa Fe. Especialista en Gerencia de la Comunicación-UPB- Medellín. Comunicadora Social - Periodista de la Universidad de Antioquia- Colombia. Miembro titular de la Red Colombiana de Mujeres Científica - RCMC -, y de la Organización para las Mujeres en Ciencia para el Mundo en Desarrollo- OWSD. Investigadora clasificada por Colciencias Colombia. Integrante Sala Conaces – Ciencias Sociales, Periodismo e Información del Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Jaime Alberto Rojas Rodríguez, Universidad Católica Luis Amigó

Docente de tiempo completo de la Facultad de Comunicación, Publicidad y Diseño de la Universidad Católica Luis Amigó- Medellín.

Horacio De Jesús Pérez Henao, Universidad de Medellín

Docente de tiempo completo de la Facultad de comunicación de la Universidad de Medellín. Doctor en Educación.

References

Afacom. (2023). Proyecto “Cartografía de las perspectivas teóricas y escenarios de la formación en comunicación en Colombia en el marco de la Sociedad del Conocimiento”. Asociación de Facultades y Programas de Comunicación de Colombia – AFACOM.

Afacom. (2020). Profesiones de la comunicación y transformaciones del mundo del trabajo. Bogotá: Asociación Colombiana de Facultades y Programas de Comunicación (Afacom).

Castells, M.(2005). La era de la información (Vol.1): Economía, Sociedad y Cultura. La Sociedad Red. Alianza Editores.

Drucker, Peter F. (1994). Post-capitalist Socie. Routledge.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (Segunda ed.). México: Siglo XXI Editores S. A.

Krüger, K. (2006). El Concepto de “Sociedad del Conocimiento”. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. Universidad de Barcelona. Vol. XI, nº 683, 25 de octubre de 2006. Ministerio de Educación de Colombia. Resolución N° 3457 de diciembre de 2003.

Muñoz, J. F. (2021). Prospectiva de la formación en comunicación y periodismo en América Latina. Tesis doctoral.

Ricoeure, P. (1969). Essais d’herméneutique, París: Seuil.

Rojas, J. (2017). Ética, bioética y comunicación: Insumos para la convivencia ciudadana en tiempos de paz. Ponencia presentada en el V Congreso Mundial y Asamblea General de la Conférence Mondiale des Institutions Universitaires Catholiques de Philosophie, COMIUCAP. Bogotá, Colombia.

Rojas, J. (2020). Estadios de la relación Bioética – Comunicación desde una perspectiva Latinoamericana. Ponencia presentada en el XV Congreso de la Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación, ALAIC. Desafíos y Paradojas de la Comunicación en América Latina: las ciudadanías y el poder. Medellín.

Rojas, J.& Parada, J. (2023) El diálogo como fundamento ético y moral. Ponencia, presentada al IV Congreso Internacional de Ética, Ciencia y Educación de la Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, U.D.C.A. Eje: Ética y Educación; línea temática. Cartagena, Colombia.

Pereira, J.M. (2005). Reflexiones sobre la comunicación social en Colombia. Investigación & Desarrollo. vol. 13, núm. 2, 2005, pp. 412-441. Universidad del Norte, Colombia. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/353418288_La_comunicacion_un_campo_de_conocimiento_en_construccion_Reflexiones_sobre_la_comunicacion_social_en_Colombia

Pereira, J.M. (2011). Investigación y Trabajos de Grado en Comunicación: Sinopsis y Tendencias. 1985- 1993. Bogotá: Universidad Javeriana, Cuadernos de Comunicación No 34.

Tobón, Sergio, Guzmán, Clara Eugenia, Silvano Hernández, José, & Cardona, Sergio. (2015). Sociedad del conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista y compleja. Paradígma, 36 (2), 7-36. Recuperado en 09 de octubre de 2023, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512015000200002&lng=es&tlng=es

Valle, M. (2015). Dimensiones de análisis de la investigación en comunicación: hacía el diálogo metodológico. Luciérnaga Comunicación, 3 (5), 39–57. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v3n5a1

Valle , M. (2017). La Investigación en Comunicación en Antioquia – Colombia (2010-2011). Luciérnaga Comunicación, 6 (12), 73–91. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v6n12a5

Valle , M. (2016). La Investigación en Comunicación Organizacional en Antioquia - Colombia. Luciérnaga Comunicación, 7(13), 55–65. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v7n13a4

Valle, M. (2024). Internacionalización en Casa en Tiempos de Crisis. En Experiencias de la Internacionalización en las Instituciones de Educación Superior (IES) en Latinoamérica. Volumen 2. Capítulo 6. Pág. 128. Editorial Cecar. Disponible en : https://libros.cecar.edu.co/index.php/CECAR/catalog/view/170/221/3138-1 ; https://doi.org/10.21892/9786287515420

Vassallo de Lopes, M.I. & Fuentes Navarro,, R. (2002). Comunicación, campo y objeto de estudio. México: iteso.

Zambrano Ayala, W. R., & Barrios Rubio, A. (2015). Comunicación social en Colombia: estudios realizados y tendencias en líneas de investigación (2006-2013). Luciérnaga Comunicación, 5(10), 78–93. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v5n10a2

CHALLENGES IN COMMUNICATION FORMATION AND RESEARCH WITHIN THE FRAMEWORK OF THE KNOWLEDGE SOCIETY

Published

2024-07-05

How to Cite

Valle, M., Rojas Rodríguez, J. A., & Pérez Henao, H. D. J. (2024). CHALLENGES IN COMMUNICATION FORMATION AND RESEARCH WITHIN THE FRAMEWORK OF THE KNOWLEDGE SOCIETY. Revista Punto Cero, 29(48), 72–83. https://doi.org/10.35319/puntocero.202448231