The disclosure of the Natural Sciences in series children's audiovisuals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35319/puntocero.202448227

Keywords:

Audiovisual series, natural sciences, science communication

Abstract

Based on a study inspired by the contributions of discursive semiotics, narratology and discourse analysis (Fernández, 2023; Fuenzalida, 2016; Steimberg, 2013; Maingueneau, 2009; Verón, 1998; Todorov, 1991), the article analyzes the discursive configurations of three Argentine audiovisual series destined to children: Vuelta por el Universo (2013), Ciencia Zapata (2016) and Detective de Animales (2018). The study allows the characterization of the audiovisual genre, defined as “fictional animated story about Natural Sciences”. At the same time, it is evident that the communication of science uses multimodal procedures that desacralize scientific knowledge to make it more accessible to the lay public. Finally, a set of scenographies are systematized and contemplate a curious recipient which is inserted in the field of digital technologies, advertising and social media.

Author Biography

María Agustina Sabich, Universidad de Buenos Aires

Doctora de la Universidad de Buenos Aires en Ciencias Sociales. Magíster en Comunicación y Cultura (Facultad de Ciencias Sociales, UBA). Licenciada y profesora en Ciencias de la Comunicación (UBA). Becaria de doctorado UBA (2015-2020) y Docente de Semiótica de los Medios II de la carrera de Ciencias de la Comunicación, Universidad de Buenos Aires, Argentina.

References

Avendaño, F., Ballanti, G. e Incarnato, A. (2009). Lengua y literatura. Prácticas del lenguaje. Santillana.

Calsamiglia, H. (1997). Divulgar: itinerarios discursivos del saber. Quark, 1(7), 9-18.

Cassany, D. y Calsamiglia, H. (2001). Voces y conceptos en la divulgación científica. Revista Argentina de Lingüística, 15(11), 173-209.

Ciapuscio, G. (1994). Tipos textuales. Eudeba.

Ciapuscio, G. y Kuguel, I. (2002). Hacia una tipología del discurso especializado: aspectos teóricos y aplicados. En J. García Palacios y M. T. Fuentes (Ed.), Entre la terminología, el texto y la traducción (pp. 37-73). Almar.

Fernández, J. L. (2023). Una mecánica metodológica. La Crujía.

Fraticelli, D. (2019). El ocaso triunfal de los programas cómicos. Teseo.

Fuenzalida, V. (2016). La nueva televisión infantil. FCE.

Furman, M., Jarvis, D., Luzuriaga, M. y de Podestá, M. E. (2019). Aprender ciencias en el Jardín de Infantes. Aique.

Gaggino, E. (productor). (2017). Ciencia Zapata [serie audiovisual]. La Casa del Árbol.

Gallardo, S. (2005). Propósito instructivo y formulaciones corteses. En D. Bravo (Ed.) Estudios de la (des)cortesía en español (pp. 189-220). Dunken.

Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Paidós.

Gelbes, S. (2011). Títulos de ponencias, ethos y desagentivación: de diferencias y similitudes entre disciplinas. En M. M. García Negroni (Coord.) Los discursos del saber. Prácticas discursivas y enunciación académica (pp. 67-98). Editoras del Calderón.

Gordillo, I. (2009). La hipertelevisión: géneros y formatos. Quipus.

Lanati, V. y Panozzo, G. (2013). Expresiones artísticas mediatizadas: el programa Veo Veo. Un acercamiento a la producción audiovisual en Pakapaka. Question, 37(1), 328-335. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1759

López, N. (director). (2018). Detective de animales [serie audiovisual]. Caramba.

Mazziotti, N. (2005). Los géneros en la televisión pública. En: O. Rincón (Comp.) Televisión pública: del consumidor al ciudadano (pp. 175-202). La Crujía.

Michán, M. (2018). Minimalitos y la representación de la infancia en el audiovisual infantil [trabajo de integración final, Universidad Nacional de La Plata]. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/70286

Portillo, J. (2013). Lo absurdo: descontextualización, sentido, significado y humor. Revista de

Humanidades de Valparaíso, 1(2), 105–134. https://doi.org/10.22370/rhv2013iss2pp105-134

Sabich, M. A. (2019). El relato infantil ficcional televisivo [tesis de maestría, Universidad de Buenos Aires]. https://repositorio.sociales.uba.ar/items/show/1176

Sabich, M. A. (2022). Los programas televisivos con destinatario infantil y adolescente [tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. https://repositorio.sociales.uba.ar/items/show/3641

Sabich, M. A. (2023). La comunicación de las Ciencias Naturales en programas audiovisuales con destinatario infantil. Fonseca, Journal of Communication 1(26), 237–260. https://doi.org/10.14201/fjc.31221

Sabich, M. A. (2024). La comunicación científica en programas audiovisuales dirigidos a las infancias y adolescencias. Hachetetepé. Revista científica de educación y comunicación,1(28), 1-20. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1202

Salazar, J. (director). (2013). Vuelta por el Universo [serie audiovisual]. Metrovisión.

Siciliano, S. (2019). Diseño curricular para la Educación Primaria. Primer Ciclo, Segundo Ciclo [Archivo PDF]. http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/primaria/2018/dis-curricular-PBA-completo.pdf

Steimberg, O. (2013). Semióticas. Las semióticas de los géneros. Eterna Cadencia.

Tosi, C. (2015). Mitos y certezas en el discurso de la divulgación científica para chicos. En M. M.

García Negroni (Coord.) Sujeto(s), alteridad y polifonía (pp. 121-145). Ampersand y FfyL (UBA).

Todorov, T. (1991). Los géneros del discurso. Monte Avila Editores.

Tosi, C. (2016). El discurso de la ciencia para chicos, o la explicación como diálogo. Un análisis polifónico-argumentativo de libros de divulgación científica infantil en español. Letras de Hoje, 1(51). http://dx.doi.org/10.15448/1984-7726.2016.1.21981

Tosi, C. (2018). Escritos para enseñar. Los libros de texto en el aula. Paidós.

Verón, E. (1998). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Gedisa.

Verón, E. (1995). El análisis del contrato de lectura, un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media. En: Les Medias: Experiences, recherches actuelles, aplications. IREP.

Zullo, J. (2019). Identidad, memoria y poder. Cuando los nietos de las Abuelas hablan para los niños. Rétor, 9 (2), 165-191. https://www.aaretorica.org/revista/index.php/retor/article/view/53/47

The disclosure of the Natural Sciences in series children's audiovisuals

Published

2024-07-05

How to Cite

Sabich, M. A. (2024). The disclosure of the Natural Sciences in series children’s audiovisuals. Revista Punto Cero, 29(48), 9–24. https://doi.org/10.35319/puntocero.202448227