The disclosure of the Natural Sciences in series children's audiovisuals
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.202448227Keywords:
Audiovisual series, natural sciences, science communicationAbstract
Based on a study inspired by the contributions of discursive semiotics, narratology and discourse analysis (Fernández, 2023; Fuenzalida, 2016; Steimberg, 2013; Maingueneau, 2009; Verón, 1998; Todorov, 1991), the article analyzes the discursive configurations of three Argentine audiovisual series destined to children: Vuelta por el Universo (2013), Ciencia Zapata (2016) and Detective de Animales (2018). The study allows the characterization of the audiovisual genre, defined as “fictional animated story about Natural Sciences”. At the same time, it is evident that the communication of science uses multimodal procedures that desacralize scientific knowledge to make it more accessible to the lay public. Finally, a set of scenographies are systematized and contemplate a curious recipient which is inserted in the field of digital technologies, advertising and social media.
References
Avendaño, F., Ballanti, G. e Incarnato, A. (2009). Lengua y literatura. Prácticas del lenguaje. Santillana.
Calsamiglia, H. (1997). Divulgar: itinerarios discursivos del saber. Quark, 1(7), 9-18.
Cassany, D. y Calsamiglia, H. (2001). Voces y conceptos en la divulgación científica. Revista Argentina de Lingüística, 15(11), 173-209.
Ciapuscio, G. (1994). Tipos textuales. Eudeba.
Ciapuscio, G. y Kuguel, I. (2002). Hacia una tipología del discurso especializado: aspectos teóricos y aplicados. En J. García Palacios y M. T. Fuentes (Ed.), Entre la terminología, el texto y la traducción (pp. 37-73). Almar.
Fernández, J. L. (2023). Una mecánica metodológica. La Crujía.
Fraticelli, D. (2019). El ocaso triunfal de los programas cómicos. Teseo.
Fuenzalida, V. (2016). La nueva televisión infantil. FCE.
Furman, M., Jarvis, D., Luzuriaga, M. y de Podestá, M. E. (2019). Aprender ciencias en el Jardín de Infantes. Aique.
Gaggino, E. (productor). (2017). Ciencia Zapata [serie audiovisual]. La Casa del Árbol.
Gallardo, S. (2005). Propósito instructivo y formulaciones corteses. En D. Bravo (Ed.) Estudios de la (des)cortesía en español (pp. 189-220). Dunken.
Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Paidós.
Gelbes, S. (2011). Títulos de ponencias, ethos y desagentivación: de diferencias y similitudes entre disciplinas. En M. M. García Negroni (Coord.) Los discursos del saber. Prácticas discursivas y enunciación académica (pp. 67-98). Editoras del Calderón.
Gordillo, I. (2009). La hipertelevisión: géneros y formatos. Quipus.
Lanati, V. y Panozzo, G. (2013). Expresiones artísticas mediatizadas: el programa Veo Veo. Un acercamiento a la producción audiovisual en Pakapaka. Question, 37(1), 328-335. https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1759
López, N. (director). (2018). Detective de animales [serie audiovisual]. Caramba.
Mazziotti, N. (2005). Los géneros en la televisión pública. En: O. Rincón (Comp.) Televisión pública: del consumidor al ciudadano (pp. 175-202). La Crujía.
Michán, M. (2018). Minimalitos y la representación de la infancia en el audiovisual infantil [trabajo de integración final, Universidad Nacional de La Plata]. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/70286
Portillo, J. (2013). Lo absurdo: descontextualización, sentido, significado y humor. Revista de
Humanidades de Valparaíso, 1(2), 105–134. https://doi.org/10.22370/rhv2013iss2pp105-134
Sabich, M. A. (2019). El relato infantil ficcional televisivo [tesis de maestría, Universidad de Buenos Aires]. https://repositorio.sociales.uba.ar/items/show/1176
Sabich, M. A. (2022). Los programas televisivos con destinatario infantil y adolescente [tesis de doctorado, Universidad de Buenos Aires]. https://repositorio.sociales.uba.ar/items/show/3641
Sabich, M. A. (2023). La comunicación de las Ciencias Naturales en programas audiovisuales con destinatario infantil. Fonseca, Journal of Communication 1(26), 237–260. https://doi.org/10.14201/fjc.31221
Sabich, M. A. (2024). La comunicación científica en programas audiovisuales dirigidos a las infancias y adolescencias. Hachetetepé. Revista científica de educación y comunicación,1(28), 1-20. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1202
Salazar, J. (director). (2013). Vuelta por el Universo [serie audiovisual]. Metrovisión.
Siciliano, S. (2019). Diseño curricular para la Educación Primaria. Primer Ciclo, Segundo Ciclo [Archivo PDF]. http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/primaria/2018/dis-curricular-PBA-completo.pdf
Steimberg, O. (2013). Semióticas. Las semióticas de los géneros. Eterna Cadencia.
Tosi, C. (2015). Mitos y certezas en el discurso de la divulgación científica para chicos. En M. M.
García Negroni (Coord.) Sujeto(s), alteridad y polifonía (pp. 121-145). Ampersand y FfyL (UBA).
Todorov, T. (1991). Los géneros del discurso. Monte Avila Editores.
Tosi, C. (2016). El discurso de la ciencia para chicos, o la explicación como diálogo. Un análisis polifónico-argumentativo de libros de divulgación científica infantil en español. Letras de Hoje, 1(51). http://dx.doi.org/10.15448/1984-7726.2016.1.21981
Tosi, C. (2018). Escritos para enseñar. Los libros de texto en el aula. Paidós.
Verón, E. (1998). La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad. Gedisa.
Verón, E. (1995). El análisis del contrato de lectura, un nuevo método para los estudios de posicionamiento de los soportes de los media. En: Les Medias: Experiences, recherches actuelles, aplications. IREP.
Zullo, J. (2019). Identidad, memoria y poder. Cuando los nietos de las Abuelas hablan para los niños. Rétor, 9 (2), 165-191. https://www.aaretorica.org/revista/index.php/retor/article/view/53/47
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Punto Cero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.