The Renewal of the Advertising Language in Graphic ads between 1965 and 1967. A Report of the La Paz’s Morning Newspapers
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.201225153Keywords:
Advertising, Newspapers, Language, Signification, MarketingAbstract
This is a non-experimental and descriptive research about the design and technical copywriting elements in eighty- nine printing ads, published in two morning newspapers of La Paz city between 1965 and 1967. The goal seeks to evaluate the transformation of the advertising language. The results show that the creative concept is referential to the product, while the language function responds to the denotative level, since the emergence of advertising agencies in 1966, which made use of strategic and planned tools, refined expression resources and improving the ads message.
References
AGUILAR r., Carlos r. (1994). Introducción al Lenguaje de la Imagen. La Paz. Ediciones Gráficas.
BEHOTEGUY ELÍO, jorge (2001). “Historia de la publicidad en Bolivia”. Revista Extra de El Deber. Seis publicaciones del N° 011 a1 016 - febrero a marzo. Santa Cruz. Bolivia.
DIEZ DE CASTrO, Enrique y ArMArIo, Enrique Martín (1993). Planificación Publicitaria. Madrid. Ediciones Pirámide.
HERNÁNDEZ SAMPIERI, roberto y otros (2003). Metodología de la Investigación. Ciudad de México. McGraw-Hill.
JOANNIS, Henri (1991). El proceso de creación publicitaria. Planteamiento, concepción y realización de los mensajes. Madrid. Ediciones Deusto.
MESA GISBERT, Carlos D. y otros (1985). Historia de Bolivia. Segunda Edición corregida y actualizada. La Paz. Ed Gisbert y Cia.
MONTENEGRO, Carlos (1990). Nacionalismo y Coloniaje. La Paz. Librería Editorial juventud.
MONTERO CARDOSO, Enith jimena (1998). Interpretación axiológica de la publicidad en la prensa paceña. Tesis de Licenciatura en Ciencias de la Comunicación. La Paz. Universidad Católica Boliviana “San Pablo”.
OROZCO GOMEZ, Guillermo (1997). “La perspectiva cualitativa”. Cap. IV, en La investigación en comunicación desde la perspectiva cualitativa. México. Instituto Mexicano para el Desarrollo Comunitario.
SÁNCHEZ, josé ramón (1976). Breve historia de la publicidad. Madrid. Pirámide.
PASTRO, Fernando (Coordinador) (2003). Técnico en Publicidad. Cultural.Tomos I y II.
PRIETO CASTILLO, Daniel. Elementos para el Análisis de mensajes. Copiado de UCB.
TAMAYO Y TAMAYO, Mario (1995). El proceso de la investigación científica. 3ra edición. México. Limusa Edit.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.