How do news media companies communicate? Analysis of corporate news coverage
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.20204013Keywords:
Corporate Communication, Governance, Corporate Strategies, Media Companies, business communicationAbstract
The objective of the article is to analyze the coverage of corporate news in media companies, based on the analysis of the messages they disseminate through the pages of their newspapers. For this, the Spanish newspaper company Unidad Editorial and its general information newspaper El Mundo are taken as a case study. From the bibliographic review a taxonomy of the different corporate communicative actions is proposed, which is applied to the selection of the sample. The results show the importance of promotional information within the corporate communication actions of this group.
References
Almansa, A. (2011) Del gabinete de prensa al gabinete de comunicación. La dirección de comunicación en la actualidad. Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Alloza, Á. (2005) La reputación corporativa, la eficacia de la comunicación, la marca y la creación de valor. Investigación y Marketing, 86: 6-15.
An, S. y Seung, H. (2005) “The Effects of Interlocking Directorates on the Financial Performance of Publicly Traded Newspaper Companies: A Longitudinal Approach”. En R. Picard (Ed), Corporate governance of media companies. (pp. 11-28). Sweden: Jönkoping International Business School.
Andreu, A. (2006) Internet, intranet e información: medida de la reputación corporativa. Telos: Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad, 66: 95-98.
Arrese, A. (2005) “Corporate Governance and News Governance in Economic and Financial Media”. En R. Picard (Ed), Corporate governance of media companies. (pp. 77-126). Sweden: Jönkoping International Business School.
Arrese, A. (2006) Reflexiones sobre el buen gobierno corporativo en las empresas periodísticas. Doxa, 4. pp. 59-81. DOI: https://doi.org/10.31921/doxacom.n4a3
Arribas, A. (2006). De la comunicación estratégica a la reputación. UNIrevista 1 (3), pp. 1-11.
Barranquero, A. (2012). Teoría de la autorreferencia mediática. Un balance crítico de los primeros estudios. Estudios sobre el mensaje periodístico 18, pp. 243-258. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n1.39368
Blanco, M. I., Aibar, B., y Hernandez, M. (2011) Transparencia ante los medios de comunicación: Una proyección en el contexto corporativo. Encuentros multidisciplinares, 13(39), pp. 29-38.
Campos, F. M. (2010) Los nuevos modelos de gestión de las empresas mediáticas. Estudios sobre el mensaje periodístico,16, pp. 13-31.
Castillo, A. (2008) La comunicación empresarial en Internet. Icono 14, 11.
Cortina, A. (1999) Ética de la empresa informativa. Quaderns del CAC, 6: 2-8.
De Lara, A. (2010) El problema del autobombo en el diario impreso. Miguel Hernández Communication Journal 1, pp. 132-152.
Delgado, V. y Olarte, M.C. (2012). Responsabilidad Social Corporativa en el sector de la televisión. Un estudio longitudinal de las memorias de sostenibilidad. Revista Internacional de Investigación en Comunicación aDResearch ESIC, 6 (6), pp. 112-129. DOI: https://doi.org/10.7263/ADR.RSC.006.006
Enrique, A. et al., (2008) La planificación de la comunicación empresarial. Barcelona: Universitat Autónoma de Barcelona.
Fernández, J. y Bajo, A. (2012) La Teoría del Stakeholder o de los Grupos de Interés, pieza clave de la RSE, del éxito empresarial y de la sostenibilidad. Revista Internacional de Investigación en Comunicación Research ESIC, 6 (6), pp.130-143. DOI: https://doi.org/10.7263/ADR.RSC.006.07
Gerum, E. y Stieglitz, N. (2005) “Corporate Governance, Ownership Structures and Corporate Strategy of Media Companies: The German Experience”, R. Picard (Ed.), Corporate governance of media companies. (pp. 127-146). Sweden: Jönkoping International Business School.
Gallego, J. J. (2003) ”Influencia de la comunicación en la reputación corporativa”, A. Cortina (Ed.), Construir confianza: ética de la empresa en la sociedad de la información y las comunicaciones (pp. 169-184). Valencia: Trotta.
Gutiérrez, E. (2010) Gobierno corporativo y comunicación empresarial. ¿Qué papel cumplen los directores de comunicación en España. Palabra Clave, 13 (1).
Manfredi, J. L. (2009) Indicadores de RSC en la empresa periodística, Ámbitos: Revista internacional de comunicación,18, pp. 137-148. DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2009.i18.09
Mercer, M. (2004) How do investors assess the credibility of management´s disclosures?. Accounting Horizons 18(3), pp. 185-196. DOI: https://doi.org/10.2308/acch.2004.18.3.185
Moreno, A. y Capriotti, P. (2006). La comunicación de las empresas españolas en sus webs corporativas. Análisis de la información de responsabilidad social, ciudadanía corporativa y desarrollo sostenible. Zer, 21, pp. 47-62.
Nieto, M. (2004). Responsabilidad social corporativa: la última innovación en management. Universia Business Review 1(1), pp. 1-10.
Orozco, J., y Ferré-Pavia, C. (2017) La percepción de la reputación corporativa de los stakeholders de una empresa de comunicación: cómo afecta a Televisió de Catalunya comunicar una acción de responsabilidad social corporativa. Palabra Clave, 20(2), pp. 473-505. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.2.8
Picard, R. (Ed.) (2005). Corporate governance of media companies. Media Management and Transformation Centre. Sweden: Jönkoping International Business School.
Pinillos, A., Fernández-Fernández, J. y Fernández, J. (2018) Revisión crítica de la diNereida Cea Esteruelas mensión Gobierno Corporativo en los cuestionarios de los Índices de Sostenibilidad, Revista de Comunicación, 17 (2). DOI: https://doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A1
Piñuel, J.L. y Gaitán, J.A. (2010) “El discurso hegemónico sobre la verdad y la comunicación en la autorreferencia mediática en Prensa, Revista Latina de Comunicación Social, 65, pp. 572-594. DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-65-2010-920-572-594
Reyes, M., y Rodríguez, H. (2018). La adopción de perspectiva y la comunicación de la responsabilidad social corporativa: una revisión conceptual, Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 26(2), pp. 99-114. DOI: https://doi.org/10.18359/rfce.2888
Sánchez, M. y Paniagua-Rojano, F. (2013) Estrategias de comunicación 2.0 en asociaciones profesionales. Estudio del caso de los Colegios Oficiales de Médicos en España, Revista Mediterránea de Comunicación, 4 (1), pp. 21-51. DOI: https://doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.1.02
Shaver, D. (2005). “The Effects of Governance Structure on Reinvestment Strategies of Media Conglomerate”, R. Picard (Ed.), Corporate governance of media companies, pp. 47-58. Sweden: Jönkoping International Business School.
Sixto, J. y Tuñez, M. (2009) Estrategia de aplicar marketing a la comunicación. Propuesta para las empresas informativas y los gabinetes de comunicación en Actas I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social. La Laguna, Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social.
Soloski, J. (2005). “Taking Stock Redux: Corporate Ownership and Journalism of Publicly Traded Newspaper Companies”, R. Picard (Ed.), Corporate governance of media companies, pp. 59-76. Sweden: Jönkoping International Business School.
Sullivan, C. (2002) Is Great Journalism Compatible With Business. Editor & Publisher. Disponible en: http://www.editorandpublisher.com/eandp/news/article_display.jsp?vnu_content_id=1740985.
Tuñez, M. (2012) La gestión de la comunicación en las organizaciones. Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
UNESCO (2005) Los medios de comunicación y el buen gobierno. Unesco. Disponible en: http://www.unesco.org/new/es/unesco/events/prizes-and-celebrations/celebrations/international-days/world-press-freedom-day/previous-celebrations/worldpressfreedomday200900000/theme-media-and-good-governance/
UNESCO (2008) Los indicadores de desarrollo mediático: marco para evaluar el desarrollo de los medios de comunicación social. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Disponible en: http://omec.uab.cat/Documentos/mitjans_dem_gov/0114.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Punto Cero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.