Audiovisual registry of cosmovision of the indigenous people Piaroa of the Amazon State in the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.35319/puntocero.20173478Keywords:
Audiovisual Record, Piaroa Indigenous people, Gastronomy, 21st CenturyAbstract
The purpose was to develop a Video re- cord for dissemination of the Gastronomic Cosmovision of the Indigenous People PIAROA of the Amazon state in the con- text of the 21st century. It is based on what is established in the Constitution (1999) and legal framework regarding co-respon- sibility for registration and dissemination of indigenous ancestral knowledge and by Lara (2012) when he says: “Piaroa, among others, are affected by transculturization and foreign traditions. Therefore, regis- tering and disseminating materials that strengthen the knowledge of these peo- ples is vital. “ (p.34). Modality of Special project, quantitative, descriptive charac- ter, field study and documentary revision. Technique: Interview and Script of Inter- view as Instrument. The population was: a teacher with doctorate; a professional Cheff accredited and knowledgeable of the Piaroa, a Owner of Popular Restaurant; Two members of the Piaroa Indigenous People. The census sample. The results show that the geo-social context conveys multicultural predominance (Piaroa, Crio- llo, Colombian and Brazilian) that nouri- shes the gastronomy of the Piaroa people in the 21st century. Culinary expressions typical of the Piaroa People were recor- ded: Preparation of Spider Mona, Ajicero, Bachaco Culon, Casabe and Yukuta. Ba- sed on this, an audiovisual Video Proto- type was designed for the dissemination of the Gastronomic Cosmovision of the Piaroa Indigenous People in the context of the 21st century. It is recommended, to promote the broadcast on Youtube plat- form and to sensitize the teachers of the educational Institutions in relation to the use of the video as educational material. The video is available at the following link: https://youtu.be/L43fPBDPz_E
References
ARETZ, Y. (1999) La memoria del folclore americano. [Documento en línea] Disponible: https://www.lanacion.com.ar/espectaculos/musica/isabel-aretz-la-memoria-del-folklore-americano-nid396379/ (Consulta: agosto de 2016)
ARIAS, F. (2011) El proceso de Investigación. Episteme: Caracas
BEJARANO y Otros (2014) Investigación para la elaboración de guión para documentales. Escuela Superior Politécnica del Litoral de Ecuador. Disponible: https://www.dspace.espol.edu.ec/bitstream/123456789/7836/1/Investigaci%C3%B3n%20para%20la%20elaboraci%C3%B3n%20del%20gui%C3%B3n%20para%20documentales.pdf
CONSEJO LEGISLATIVO DEL ESTADO AMAZONAS, VENEZUELA (2002) Cons- titución. Promulgada por el Consejo Le- gislativo.- Puerto Ayacucho; doce (12) días del mes de Septiembre del año dos mil dos (2002). Años: 192o de la Independencia y 143o de la Federación. Disponible: http://www.acnur.org/fileadmin/scripts/doc.php?file=fileadmin/Documentos/BDL/2008/6640
DE CARVALHO, P. (1989) Diccionario de Teoría Folklórica: Folklore General: Ecuador
DOMÍNGUEZ, C. (1999). “Espacio, territorio y frontera: reconceptualización para un curriculum integrado”. Un curriculum de Ciencias Sociales para el siglo XXI. Logroño. Universidad de la Rioja.
FONDO MULTILATERAL DE INVERSIO- NES (2017) Guía de materiales audiovisuales. Grupo del Banco Interamericano de Desarrollo. Disponible: https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/El-Fondo-Multilateral-de-Inversiones-Lecciones-aprendidas-en-el-establecimiento-de-una-industria-local-de-capital-emprendedor-en-Latinoam%C3%A9rica-y-el-Caribe.pdf
GRUNDY, H. (1991), Producto o praxis del curriculum: Cuadro sobre elementos e intereses fundamentales. [Documento en línea] Disponible: https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/2013/Brovelli%20Curriculum%20Dise%C3%B1os,%20Teor%C3%ADas%20y%20Evaluaci%C3%B3n/Producto_o_praxis_del_curriculum%20GRUNDY.pdf (Consulta: julio de 2016)
HERNÁNDEZ R. y otros (2016) Metodolo- gía de la Investigación. 6 ta. Edición. México: Mc. Graw Hill.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA INE- (2011) Censo Poblacional 2011. Dis- ponible: www.ine.gov.ve/
LARA (2012) Expresiones tradicionales de los pueblos indígenas del estado Amazonas. Ensayo Doctoral. UPEL: Extensión Amazonas. Disponible: www.iprem.upel.edu.ve
LASALA, C. (2009) Guía para elabora- ción de Proyectos audiovisuales. Disponible: http://webdelprofesor.ula.ve/humanidades/raymond/wp-content/uploads/2016/02/proyectos-audiovisua-les.pdf
MINISTERIO DEL PODER POPULAR PARA LA EDUCACIÓN (2009) Proyecto educativo nacional 2009 [Documento en línea] Disponible: http://www.me.gob.ve (Consulta: agosto de 2016)
PAREDES, L. (2011) Características de una metodología audiovisual. Jefe del Departamento de Artes Plásticas y tecnología educativa. Universidad de Carabobo. Venezuela. Disponible: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a1n2/1-2-12.pdf
RAMOS Y JIMÉNEZ (1997) Desarrollo: lo educativo, lo social. [Documento en línea] Disponible: http://www.educares.com.cl (Consulta: octubre de 2016)
REPÚBLICA BOLIVARIANA DE VENEZUELA (1999) Constitución. Gaceta Oficial No 36.860 del 30 de diciembre de 1999).
REPÚBLICA BOLIVARIANA DE VENEZUELA (2005) Ley Orgánica de Pueblos y Comunidades Indígenas. Gaceta Oficial No. 38.344. Caracas: Asamblea Nacional
SABINO, C.(1992) El proceso de Investiga- ción. Panapo: Caracas.
Sichra, Inge y López (2003) Interculturalidad, educación y Ciudadanía. Perspectivas latinoamericanas. Plural Editores: Ecuador.
TOUKOMAA Y SKUTNABB-KANGAS (1977) Working Papers of bilingualism. [Docuemnto en línea] Dep Education. University jyvalskyla . Disponible: https://books.google.co.ve/books?id=SSJcw-1JB2RkC&pg=PA189&lpg=PA189&dq=-Toukomaa&source=bl&ots=I0wdqES-0Ci&sig=cgDB6kRWlsN8MyyZ8pqTi-6v6LX8&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwj-mwdrd8qLWAhUoKpoKHWvwCMw-Q6AEIWjAN#v=onepage&q=Toukomaa&-f=false. (Consulta: agosto 2016)
TUBINO, F. 2002. “Entre el multiculturalismo y la interculturalidad: más allá de la discriminación positiva”. En N. Fuller, (ed.), Interculturalidad y política. Desafíos y posibilidades. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú. 51-76.
UNIVERSIDAD EXPERIMENTAL PEDAGÓ- GICA Libertador (2013) Manual de Trabajos de Grado, Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: fedeupel
YAVINAPE, R. (2015) Guía de criterios para la promoción de la cosmovisión Yeral/ Ñeengatu en el Subsistema de Educación Primaria, dirigida a docentes de la U.E. San Pedro Alejandrino, Municipio Autana del estado Amazonas. Disponible: www.iprem.upel.edu.ve

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Punto Cero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.